Wednesday, August 29, 2012

Nayli & Food Raya...

bile raya, mak2 yg ade anak kecik yg da mule mkn solid food musti poning kpale kn..hee
lg2 la bile mak yg jenis fussy bab pemakanan anak..termasuklah aku..huhu
b4 raye, aku asyik bace post2 kat page Solid Food for My Baby :) & HSFFYB kat facebook..
mcm2 kerisauan mak2..takot baby dorang kne sumbat ngan mknn raye bile blk kmpg..ye la, makcik2 kat kmpg 2 mesti truje nk tolong sumbat mknn bile ngk bby asyik nganga mulut je kn..

aku punye la gigih, shari b4 blk klantan siap wat cookies raya tok nayli..konon2 sbg kuih raya nayli la, ti bl org nak bg die kuih raya,blh la aku bg yg homemade nye..terjamin skit..aku wat cookies kurma, oat+kurma & cheesy kurma..snang je nak wat nye, just gune tepung attar,unsalted butter & cmpurkn ngan kurma,oat..pass2 bkr kat oven..


hari 1st smpi klntan je, my mil da bikin kpale ku pening..die nak bg nayli mkn gule..tp laki aku xbagi..so die x jadi bg, lpas 2 aku tidokn nayli ngan aku skali la tido keletihan, bgn2 dlm kol 10lbh gitu, mil aku blk dr pasar..die kate die belikn sarapan nayli, ko tau ape, LAKSAM!!! mak ai, terkejut mak!! sah2 la kuah laksam 2 ade garam kn..bby kecik lg kot, rosak buah pinggang die kecik2 da mkn garam..
cepat2 aku kejut laki aku, pas2 laki aku la yg settle ngan mil aku 2, bgtau yg bby xleh mkn sume 2..aish, skt jantung aku..mil aku sebok nak risau nayli nk mkn ape la..cian lapo..aku bw kot bekalan mknn tok nayli..wat mase ni, mknn nayli mmg sume aku prepare sendri, aku xpenah lg bg die nestume sume 2..bior la leceh, tp yg penting anak aku dpt mkn mknn yg berkhasiat...

walaupn ade yg kate org dulu2 mkn tepung je time bby, hidup sihat je smpi beso..aku xnk ikut, org dulu xde pengetahuan tntg pemakann bayi, kt yg berpendidikan skit ni xkn nak ikut cara org dulu2 kn,but depend la pd pemikiran masing2..aku xnk condemn pn mak2 yg bg mknn yg xpatut pd bby dorang..anak masing2kn, ade cara sendri..

pas2 time raya, mil aku still try lg, die bg nayli mkn biskut cornflake madu,,adoi la, naseb bek aku nmpk, cepat2 aku buang..aish,,siap bising n pelik agaknye ngk aku bg nayli mkn oat ngan buah, die kate nape bg buah kat bby, ti perut sejuk la ape la,,aku wat bodo je..huhu..dulik ape..

time raye umah sdare mare, mmg aku siap2 bawa bekal tok nayli, bubur letak kurma n pisang, xpon couscous ngan pisang,xpn mango, mmg aku wat yg snang2 je, sbb travel kn..kalu kat uma sendri mmg mcm2 aku mskkn tok nayli..

time bg nayli mkn, ade la mulut2 yg ckp, tego aku bg mkn byk kat nayli, siap ckp ti anak aku obesiti la,,haha..klako la..obesiti??aduhai..mulut org mmg xleh tutup la..nak je aku yg tutupkn..sbb 2 la aku jage pemakanan nayli, xde bg gula n garam sume 2..bg buah pn blh obesiti eh??emm..

haa..ade lg 1 yg memeningkn kpale aku..mil aku soh bg nayli minum susu tepung, die kate watpe bg susu dada..kne ajar bg susu tepung@formula..adeeh, nak je aku menjawab..laki aku ckp la khasiat susu ibu, pas2 die kate dulu anak die pn minum susu tepung je..hmmm..byk kali gak la die ckp soh bg nayli minum susu formula, siap tanye aku dada aku ade susu lg ke..pening x kalu korang kne gni???aku nak je terangkn kat mil aku pasal kebaikan susu ibu, then pasal blh pam susu sume 2, tp husband aku xbg, die kate mak die bknnye paham..ye la, aku pn diamkn je la walaupn hati membara..tp aku xleh salahkn mil aku gak, mayb sbb die xde pengetahuan tntg sume 2..maafkn je la..tp b4 nak blk pon die sebut lg kat husband aku soh ajar nayli minum susu tepung..haha

naseb la husband aku ni jenis menyokong ape yg aku wat..sbb die pn nk wat yg terbaik tok nayli..hee..

lempeng pisang wif lurve for breakfast nayli

ape motif aku letak gambo mknn nayli ni???haha..saje je

Baby Led Weaning

nayli sedang menikmati lempeng pisangnye..hee..skang nayli da pandai mkn sendri..;)

No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)