Thursday, August 27, 2015

Placenta Low Lying..Apekah itu???

mase aku 21+ weeks kan aku ade wat detail scan..time 2 result sume ok..kedudukan placenta/ uri pon ok..dlm report tulis Placenta location: Posterior..so masa 2 hati agak lega sbb kononnye evthing ok..baby pon xde pape problem..

tpnye bile hari raya, aku byk la wat keje, kire mcm lasak gak la, dukung nayli, panjat2 relax je kn..pas2 baby asyik mengeras then ade brown stain yg klua ngan keputihan..cair je warnenye..so aku abaikan je la..sbb masa pregnant kn nayli lu, 2x gak jadi mcm 2 bile aku wat keje byk..baby ,mengeras then akan kluar brown stain 2..tp kali ni agak kerap berlaku, wat aku jd x sedap hati..so smlm blk dr keje aku trus ajak laki aku g scan,..b4 scan 2 aku bgtau la doktor nape baby asyik mengeras je, then ade kluar mcm warne coklat skit kat keputihan 2.. then mase scan 2 trus doktor kate, patutla..uri awak kat bawah..Placenta Low Lying..die tunjuk la gambar.case aku gambar yg ke-4 tu.

Sumber: Google

Plasenta previa boleh dibahagikan kepada empat jenis,  

I.  Low Lying : plasenta terletak rendah di bahagian bawah rahim, namun begitu, bayi masih boleh dilahirkan melalui vagina; 
II. Marginal : bahagian bawah pinggir plasenta bertemu dengan pembukaan serviks, tetapi tidak menutupinya, jadi bayi masih boleh dilahirkan melalui vagina; 
III. Partial : plasenta menutupi sebahagian pembukaan serviks, oleh itu, bayi perlu dilahirkan melalui pembedahan caeseran
IV. Complete : plasenta menutupi pembukaan serviks sepenuhnya, oleh itu bayi perlu dilahirkan melalui pembedahan caesarean. 

Tp doktor kate jgn risau, below 29 weeks uri still blh naik..mcm aku skang 25 weeks..haish, mase 21 weeks ok je, ni blh plak turun..menakutkn tol..just aku xleh wat keje berat..no more dukung nayli..doktor marah sbb aku bgtau aku dukung nayli..x blh eh?? huhu

doktor kate, kalu da 29 weeks, uri still x naik makanye perlu berhati2..kalu kedudukan uri Partial or complete, makanye mmg akan di operate la..kemungkinan akan ddk kat hospital sehingga la waktu kelahiran jika berlaku pendarahan..huh..sanggup ko ddk spital lama2? wargh..

so smlm doktor printkan gambar scan, then die ade tulis note skit, die soh bawa mase aku check up kat KK ti..bgtau nurse yg aku ade problem ni, soh dorang pantau..hopefully lpas ni uri naik atas b4 29 weeks..mak aku da bising kate jgn wat keje sgt..mmg pon skang sume keje laki aku yg wat..hee, aku relax je..hee


No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)