Tuesday, April 2, 2019

Kembara Shenzhen-Guangzhou : Day 4 - Yue Xiu Park

Boleh baca entry sebelumnya di SINI

masih mencari masa utk mengupdate blog..biasa la, kena dahulukan kerja hakiki dulu..;p

apabila pergi travel sendri, benda utama yg perlu ada adalah itinerary...dah mcm kitab rujukan la..
make sure sebelum pergi, study dulu mana tempat yg korang nak pergi..mcm aku , dah susun itinerary baik punya, sampai sana , ada juga yg kami ubah mengikut kesesuaian..kalau ikut aku, mmg aku akan follow itinerary yg aku dah buat tu..tapi laki aku tu..haish..injured dah kat sana..terlalu byk berjalan, kaki smpai crammed..huhu..mana taknya, sehari berjalan lebih 12ribu steps! jadi kesihatan perlu diambil kira juga..

hari ni kami pergi Yue Xie Park! pi ngk Five Ram Statue..kalau pi Guangzhou, tak pi ngk Five Ram Statue ni tak sah la! sila google utk baca sejarah nya..haha..malas nak taip..kiki..aku mmg just nak ngk Five Ram Statue je, yg lain aku xnak..sebab Yue Xie Park ni besar..aku taknak buang masa, byk lagi tempat nak pi..dan byk lagi tenaga nak guna, so kena simpan sikit..haha

Dari Shaibu Station, ambil Line 1 to Yue Xie Park..Exit A..aku ikut Exit A sebab paling dekat nak tembus ke Five Ram Statue tu..dari pintu Exit A tu, belok kanan..jalan terus sampai ko nampak pintu gerbang kat belah kanan korang..masuk dari situ..nak belok kanan pon boleh, kalau korang memang nak explore keseluruhan Yue Xie Park ni..kami tak kuasa..haha


jalan terus, belah kiri tu ada tasik dan bot2 warna kuning...ikut je direction ke Five Ram Statue..agak jauh juga ye perlu menapak..dinasihatkan pergi pagi2, ala2 jogging gitu..huhu


Sepanjang jalan tu akan nampak ramai warga tua Guangzhou sedang bersenam..park ni mmg sesuai itu aktiviti sebegitu..

Lagi 1, pastikan kekuda lutut korang kuat! bukan saja jauh menapak, kena panjat tangga yg tinggi juga! aku yg dah tencot2 ni tahan je la..haha..blog2 sebelum ni xde bagitau pon yg kena panjat tangga..huhu..jadi bila nampak tangga tinggi2 tu, dalam hati aku..Oh My!!haha




Ahhirnya sampi tempat yg nak dituju!







Checked in! dah dapat amek gambar, baru la puas hati..lepas ni kami nak gi ke Masjid Saad Bin Abi Waqqas pula

No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)