Thursday, January 17, 2013

bile nayli da mule bercakap

hye..pergh..berhabuk sudah belog ni..mmg xnyempat mau hupdet belog..bzy sgt..blk umah da xlarat da..yg ingat blk uma may ZZZzzz je..huhu..tidokn nayli, ngan aku skali lelap..

actually mau cete perkembangan si kenit 2 je..haa..skang nayli da mule nak belajar bercakap bahasa yg difahami..bkn ape, die mmg kepoh, tp bahasa die la, bahasa alien agaknye..ape yg die mengomel pon aku x paham..

skang sudah maken banyak word yg die da boleh sebut..

ayah = ayah
ibu = mama
atok = abah
nenek = mak
bye = bye
eat = nak, nyum nyum nyum
hello = hello
cat = cat/meow
dog = gong2
baby = baby
goat = mbek..
finish = "abesh", sambil goyang2 tgn tunjuk tanda da habes..

da pandai salam cium tangan, b4 aku g keje die mesti akan salam n cium tgn aku, suwet x? touching g2, aku rase mcm nayli 2 da besar je tau.., kalu aku sebut part of body, die tunjuk la, like mouth,tongue,eyes,nose,head,belly button..
yg part belly button ni aku klako skit, sejak die tau pasal belly button ni, keje die asyik nak korek pusat die 2, kekadang pusat org pon sebok die nak ngk..

bile aku tunjuk flash card word, kne laju2, die da mule x fokus! geram aku...flashcard alfurqan plak (huruf hijaiyah) die ngk sbelah mata..ceh..mentang2 sudah knal huruf..btol ke da knal huruf hijaiyah?? i guess la, sbb bile aku suruh die pilih, die salu btol..aku percaye pd kebolehan baby..diorng genius tau...n sometime,die da boleh ikut huruf yg aku sebut, mcm ma, ba,da..tp 2 sume ikut mood die la..kalu tiap hr soh die wat, die pon bosan..huhu..skang aku da mule up 1 step dlm mengajar huruf hijaiyah, skang aku da gune buke level 1, flashcard aku gune juge kekadang..tp skang mase aku sangat limited utk ajar nayli..siang keje, mlm plak kekadang x nyempat..pg b4 aku g keje aku akan buka vcd your baby can read, pas2 ti mak aku sambung ajar die kalu mak aku ade mase, mcm ajar die ngaji ke, ajar gune flash card, pas2 aku rase mase die lebih kpd bermain n ngk babytv..tv mmg besar btol pngaruhnye, ape yg die ngk kat bbytv 2, mesti die akan terikut..sabo je la..die pandai ckp nyum3x 2 dr bby tv la 2..as long perkara yg positif, aku ok je, lgpn bbytv mmg bagus tok perkembangn baby..pd aku la, dr bg die ngk cete kartun kat tv biase 2, lg la bukan2..

kalu bab mkn, mmg x dinafikan la, nayli mmg kuat mkn!!die buat peti ais aku mcm ape je..buka katup nak amek buah..mmg terpakse beli stock buah byk2,kalu die buka peti ais xde mknn, die akan pndg muke aku then ckp nak byk kali..haha..aku pn ade gak wat cookies tok die, pendek kate, umah mmg kne sentiase ade mknn, aku still jage pemknn nayli, no salt, no sugar n no junk food...anak korang kalu time nak bg mkn ssh x?? nayli kalu time mkn, trus behave..dtg kat aku ckp nak! aku akan soh die sit down, die da phm, die ddk,then bl mknn masuk dlm mulut, trus die bgn smbung men..haha..duduk cume bile nak mkn..pas2 bl nak mknn lg, aku ckp sit down lg, dpt mknn bgn smule..haha..sabo je la...











ni sume gambo time aku bawa die g playground, excited btol..turun basikal trus berlari g kat gelungsur..cute x basikal nayli, basikal ni ade tempat tolak n ade payung skali, tp payungnye aku cabut, aku bw die g playground tolak basikal ni je la..da xyah gune stroller..nak soh di kayuh sendri mmg x lpas la kn..kaki pn x sampai lg..tp die dpt la feeling mcm bdk da beso kn..
playground x jauh dr umah aku, dlm 50m kot..time aku bw die 2, lalu la dpn uma org, ramai la bdk2 kecik dok main, tau ape nayli buat?? die feeling mcm artis plak, dok bye2 kat sume org yg ade kat c2..aduhai anak, da la suare kuat..malu i tau..huhu..anak terlebih peramah..(,")

No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)