Tuesday, March 24, 2015

Science Experiment : Volcano

Salam..lame da terbiar blog ni kn..byk idea, byk activity homeschool nayli yg aku nk kongsikn, tp aku malas nak mengarang ayat..paling senang update kat instagram je,,hee..ni mcm free skit ni, bek update laju2 sbelum penyakit malas dtg kembali...=P

Last weekend aku wat activity Volcano ngan nayli..tau x ape 2 Volcano? ala..letusan gunung berapi..nayli ni asyik la ngk video experiment volcano..dok ulang2..bg die paham lu sbelum wat experiment sbenar..nayli suke wat experiment tau..ni sume terpengaruh ngan Backyard Science la ni..mcm2 bende yg nk dicubenye kat umah..terkejut terkejut jantung aku kat uma ngk die..haha..xpadan dgn umur..kalu da besar skit aku x kisah sgt, ni kecik lg, tp hati mcm org besar, die bkn tau tahap keselamatan die..so kalu nak wat experiment ngan anak2, make sure parents kena guide..mcm ritu kami wat experiment bakar tisu gune kanta pembesar ngan cahaya matahari..wat experiment rainbow, sume aku da share kat instagram..

utk experiment volcano ni..actually rentetan dr kisah mengenai hari kiamat..nayli skang ngah hafal Surah Al-Qariah..rasenye die da hafal da surah ni, tp bl soh wat hafazan dpn aku die xnk bace, kalu die dok main sendri aku dgr die bace mcm die da hafal..biasenye, b4 hafal surah, aku akan terang kat nayli maksud ayat 2..mcm sural al-qariah nikn mengenai dasyatnya hari kiamat..aku bgtau die,bila hari kiamat nanti, manusia akan terpisah dr keluarga, nayli xkan jumpe ibu n ayah,gunung ganang akan berterbangan, gunung berapi akan mengeluarkan lavanya,bumi dan isinya akan hancur..haaa..takut tau die..hihi..2 yg dpt idea wat experiment volcano 2..

Bahan2 yg diperlukan utk buat volcano senang je nak cr, mmg da ade kat umah:

Cuka Buatan
Soda Bikarbonat
Serbuk Sabun/ Wash Dishes
Pewarna Makanan Merah dan Kuning

memule, masukkn soda bikarbonat, then serbuk sabun, letak pewarna and last letak cuka..nanti jadi la volcano..

Nak lg menarik,buat la gunung berapi..boleh gune tanah liat or botol..mcm aku gunekan botol dan balut ngan surat khabar..thanks so much to Yulia Yusar sbb bg idea dlm fb die..pas2 painting and letak fugurine..





dan masa utnk letusan berlaku!!!










No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)