Sunday, August 9, 2015

Ibu..kita x boleh cakap bad word kn

Bile anak da g school..mmg macam2 bende la yg kt xajar die akan dapat..mase memule nayli g school awal tahun lu..sakit jiwa aku bl ade je bende pelik2 yg die sebut n buat..smpai iklan qu putih pon die tau..padahal kat uma xde pon die ngk tv..

Smpai 1 tahap aku rase nk benti kn skola..konon2 spy x terikut prangai kawan2..tp bl pk blk smpai bile nk mcm 2 kn? Budak semakin besar kn..mak aku plak asyik perli2 aku.."2 la..mak nak jage nayli,ko sebok nak hantar g skola,kan da belajar bende bukan2,padahal elok je ko boleh ajar sendri lpas blk keje"..adoi mak aku ni..aku nak ringankn beban mak sbenanye..sbb sian tinggal kn uma kat johor 2..lg pn ti adik nayli kluar,kompem mak abah aku ddk ngan aku smule jage baby..lgpon nayli dok pakse2 nak sgt g school..sbb die xde kawan kat uma kn..

1st bad word yg aku dgr nayli sebut adalah "bodoh"..terbeliak biji mata aku bile die sebut..hmm..siap aku g tanye teacher kat school..huhu..tp bende2 g2 mane leh kawal bile budak da ramai2 kn..so aku just always remind nayli dont said bad words..

So..lpas da salu remind nayli..aku da xde dgr la die sebut..tpnye aku tau die ade byk dgr bad words 2..tp malas aku nak tanye..tup tup td die ckp gni..

"Ibu..kita x boleh ckp bad words kan ibu", aku jawab la.."aah,xboleh..Allah x suke org yg sebut bad words"

Pas2 die ckp lg.."x baik kn ibu sebut bad words mcm bodoh,lembap.."kalu sebut body xpe..lembu pon xpe kn"

Adeh..korang paham x ape yg aku nak cete..maksud nye die kate xblh sebut bodoh..tp sebut body x pe..lembap pon xleh..lembu boleh..mcm mane plak die blh terpikir nak sebut suku kata depan 2.."bo and lem"..sabo je la kn..otak bdk ni..

Aku salu risau..walau kt bg pendidikan yg elok dr rumah..tp bile die da bercampur..takut gak die terikut..so skang ape yg mampu aku buat just selalu remind nayli ape yg elok and ape x elok..n aku gak soh nayli hafal surah al-kahfi ayat 1-10..tp nayli baru hafal 1-5..smoge nayli dilindungi dari fitnah dajal dan dilindungi dari anasir tidak elok..amiinnn...

No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)