Saturday, May 3, 2014

Homeschooling: My Egg

Assalamualaikum..

Ramai yg tanye mcm mane aku ajar nayli membaca..cr blk kat post2 lame ye..byk aku da share..n aku tau..ramai yg berkobar2 nk ajar anak membaca kn?;)
Smoge berjaya..di mana ada kemahuan,di situ ada jalan..

Tp bl ajar anak membaca ni pada aku byk cabaran..sbb bkn snang anak nak bg kerjasama kn..nayli ni kekdg pyh gak bg kerjasama..kne wat mcm2 cara..fuhh..lg 1 yg important,pemilihan buku..bukan semua buku seswai utk ajar anak membaca ye..aku sgt detail dlm pemilihan buku utk nayli..

So skang,bl nayli maken besar n smakin paham ape yg aku ajar..aku kne wat something yg interesting..baru die suke..so aku aplikasikn cara ni..bl aku bercerita,aku kne make sure nayli involve skali..it will motivate speaking and reading with confidence and joy..

Cara nye gini..

Cth aku bacekan nayli buku tajuk My Egg..aku bace smbil tunjuk tiap word yg ada..cara aku, bl bacakn kat nayli..kat word yg aku tau die blh baca,aku akan suruh die baca sendri..aku tau mane word yg die tau bace n xtau..lpas da familiar,aku akan wat session lain plak slain membaca..this session is more interesting..

Brg yg diperlukan;

Boiled egg
Knife

Memule aku ckp kat nayli..
" Nayli, i have something special for you"

Then,aku tunjuk egg sambil tanya die," What is this?"



Die jwb "egg"

Me: How many egg?
Nayli: One egg
Me : Very good.Tell me its colour?
Nayli : Brown
Me : Tell me its shape?
Nayli : Oval
Me :Now lets crack the egg



Me: Then,peel the egg



Me : What colour is it now?
Nayli : White

Lpas 2 aku suruh nayli cut the egg using knife



Xsempat ckp pape, die trus masuk mulut..haha..aiyo..aptb nayli ni..=_=



Aku suruh nayli cut again



Bile da siap cut, aku tanye
" How many pieces of egg?"

Nayli counting.."one,two,three,four..four pieces!!



Done!!! Lpas 2 aku soh die mkn telur 2..hihi..settle..mudah kn..nayli da fhm ape ditanye n blh jwb in simple word..

For your information,the above dialogue can be used to build and sustain the child interest..

Make sure pemilihan buku 2 btol ye..kalu nak ajar anak mmbaca xpyh yg terlalu byk gambar mcm komik..memadailah gambar 2 mnunjukkn ape yg dibace..antara series book yg aku gune kn utk nayli skang Peter and Jane,set read easy and I can do it keluaran Al-Ameen..nayli sendri yg akan choose nak soh aku bace yg mane..yg die xbape suke read easy 2..haha..peter and jane da byk muka surat yg die blh bace sendri..ok la bg beginner kn..

#nurnayliliyana#2y4m#


JazakAllahkhair
posted from Bloggeroid

2 comments:

  1. Sangat practical n creative way untuk ajar bdk2 interact. Blhla saya kongsi tips ini dengan niece saya... Bdk kontot tu dah nak masuk 2 tahun tetapi taknak berbual sgt... ; )

    ReplyDelete

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)