Sunday, June 29, 2014

Cara Nayli Menghafal Juz Amma


Assalamualaikum..

Selamat menyambut bulan Ramadahan yg barakah ini..

Hari ni saje je nak share cara aku nak bg nayli menghafal surah Juz Amma..Actually aku ni pon mule da lmbt..dr awal nayli baby mmg aku da tau byk cara2 nak bg anak menghafal al quran, tp 2 la, salu x istiqamah..kejap buat, kejap x..bilenye anak nak menghafal kn??

salah satu tmpt rujukan aku blog kak lina, ibu kpd darwisy n darwisya..aku rase la kn kalu aku btol2 ikut cara yg kak lina cadangkan lu, mesti nayli da byk hafal surah diusia 2 thn ni..

before ni mmg dlm kete aku salu buka juz amma bg nayli dgr, tp kat uma, b4 tido je, sbb gune hp kn,,jd habes 1 juz amma, die akan stop sendri..jd aku rase mcm xblh jadi ni..mase 2 nayli baru blh bace al fatihah sendri, tp x bape lancar..umur mase 2 nk masuk 2 thn..

pas bincang ngan laki aku ktrg decide nak beli radio yg blh gune MP3 and VCD player..so that, aku blh ulang2 surah mane yg aku nak soh nayli hafal..aku akan buka radio bile ktrg start nak tido smpai la bgn subuh..aku da set beberapa surah yg aku nak nayli hafal..so sepanjang waktu tido 2 nayli akan dgr alunan surah Juz Amma..

Alhamdulillah, cara 2 mmg blh wat nayli menghafal cpt, sbb die familiar ngan ayat2 quran 2..tp bkn cara itu je yg aku wat utk nayli hafal surah, waktu siang kn nayli ddk ngan mak aku, aku pesan la surah ape yg aku nak nayli hafal, so siang hari 2 bl die ddk ngan mak aku, mak aku ulang2 la bace..mase nayli nak tido siang..bl mlm plak,lpas solat aku tunjuk die quran, aku bace surah2 dpn die, yg die blh bace die ikut la..yg x geti die akan mambling je..waktu die bermain pon aku akan bacekn surah kat die, kalu g shopping pon kalu die ddk dlm troli aku akan suruh die recall surah yg die da boleh bace spy lbh lancar ngan sebutan yg betul..aku akan btolkn mane yg slh, ye la, budak kn,,bace ngan pelatnye lg..hihi..kirenye bl ade mase terluang, n aku pon rajin time 2, aku bacekn la kat die...

skang di usia 2y6m, nayli baru blh bace 3 surah dgn lancar, surah al fatihah, al ikhlas n an nas, surah al falaq masih otw mnghafal.. aku rase maybe dlm minggu dpn die blh kot ingat surah al falaq 2 scare keseluruhan..kalu dr dulu aku istiqamah kn..hmmm..baru skang aku wat btol2, lebih berdisiplin skit la..kalu dulu asyik pk xde mase je..lgpon bkn senang wey nak suruh bdk umur mcm ni ikut ape yg kt suruh, kne byk bermain ngan psikologi..lotih mak!! time ajak ngaji die melompat2 atas katil, gasak ko la anak, janji time ibu bace, ko dgr..

surah2 harian plak yg nayli blh bace sendri doa makan, doa tido and doa bgn tido..doa2 lain mcm naik kenderaan , masuk toilet n etc aku ade gak bacekn, tp die belum brape ingat, sbb kekadang aku sendri lupe nak bacakn kat die..hihi..kalu mak x bacakn, mcm mane plak bdk 2 nk ingatk kn..hee..lpas2 ni ibu wat yerk..da mak ko ni pon salu lupe..hmm..=_*

2 je cara yg aku wat, sbb aku ni org biase2 je, kalu ibu bapa yg ade basic agama yg kuat, mesti lg byk cara utk ajar anak2..aku ni prangai pon x bape elok..hihi..da ade anak ni baru lah terhegeh2 nak brubah mnjadi lebih baik..in sha Allah..smoga dipermudahkan..

ini aku share kn video lame mase nayli bace al fatihah..time ni nayli ngah mandi swimming pool..atok die soh bace, kebetulan mood die baik mase 2, dpt la aku rakam, kalu x jgn harap...




kalu korang ade cara yg lebih baik utk anak2 mnghafal al quran share la ngan aku..aku ni beginner je...masih merangkak2 nak cari cara yg terbaik utk mengajar anak..jd perkongsian dr kwn2 amat la dihargai..

:Sharing is Caring:

Rasulullah saw pernah bersabda:

Apb mati anak adam, maka terputuslah amalannya melainkn 3 perkara:

1. Sedekah Jariah
2. Imu yg bermanfaat
3. Anak soleh yg mendoakan keatasnya


smoge dgn perkongsian ilmu yg bermanfaat, amalan kt 2 tidak terputus..

JazakAllahukhair



No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)