Wednesday, October 5, 2011

meNambah PengetahuaN tentang Baby...

4 my 1st experience of pregnancy ni, aku kne rajen membaca n mencari maklumat tentang mengandung, kelahiran, cara berpantang & mcm2 lg..

info2 ni boley kt dpt drp majalah, internet or tanye pd org2 yg ade pengalaman...bl da msk 7 months ni, aku makin giat la mencari maklumat..ye la, aku nak berikan yg terbaik for my 1st baby..xnk la bl die lahir nanti, aku 1 bende pon x tau...xkan sume nye nak bergantung pd mak je kn..

kalu boley, b4 bersalin, akun nak sediakan sgalenye..complete..ti xde la mak n my husband kelam kabut br nak cr brg ..bgs x aku..hee



ni la antara bahan bacaan yg aku bace tok menambah pengetahuan sebagai bakal ibu..rase mcm study nak pekse time kat U dulu je..huhu..bahan2 kat intenet pon ade gak aku print..abes la kertas kat opis aku, haha..maap ye bos..wink*

bagi sape2 bakal ibu 2, beli la diari kehamilan, byk dpt membantu ...bl aku tau je aku pregnant, trus aku soh husband aku belikan diari hamil n yassin ibu hamil 2...yassin 2 da dikumpulkan surah2 yg ptt kt bace time pregnant ni..xyah la kt baru nak cr2 dlm quran..pas2 snang nak bw g mane2...sbb nipis..kalu bw quran, kne ade wudhuk spanjang mase kn...kang terkentut kang, x ke haru..huhu...

pas2 bl da ade 2, kt kne la rajen baca ye..jgn beli wat perhiasan je..lpas solat amalkan la surah2 pilihan..moga anak kt diberkati..

selain 2, aku rajin gak letak headfone kat perut..bagi baby dgr muzik classical n ayat2 quran..tok otak baby..
kalu mcm aku, bl buka muzik2 2 baby aku x byk sgt bg tindak balas, tp kalu aku bg dgr ayat al-quran, mmg die akan gerak2 dgn sgt aktif..subhanallah..kuasa tuhan..

macam majalah Pa&Ma n Mami Baby 2 aku beli sejak bln pertama mengandung,,,sbb byk info yg kt blh dpt dr c2..xpe la kt habes duit skang..ade org syg duit nak beli2 2 sume, tp pada aku, duit boleh dicari kn..mane same ngan ilmu ni..

mungkin ade org yg just tanye pengalaman org lain, tp x smestinya pengalaman org 2 same ngan kt, sbb pd aku la, stp org akan mengalami sesuatu yg berbeza..xkan same ..just kt cume jadikan panduan je pengalaman2 org lain 2...adios..


Misz FyZA~

No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)