Wednesday, May 30, 2012

Pap Smear Test..

haaa..bg wanita yg sudah berkahwin, kt kne la wat ujian pap smear ni ye..

korang nk tau x nape tetibe aku boleh cete pasal ujian pap smear ni..nak dijadikan cete, aku ni ade masalah peranakan turun..ni yg org yg urut bgtau la...

memule 2 aku rase mcm skt perut nak senggugut, jd aku relax je la kn..tibe2, bile mlm aku smpi da x boleh diri n jln tegak, kne membongkok..xke pelik..sakit berdenyut kat ari2..bl aku tanye org n bace info , itu mungkin tanda peranakan jatuh..cuak la juge kn, 2 yg aku cr tukang urut..makcik urut 2 kate sbb aku lasak sangat..org br lepas beranak mmg akan mengalami masalah ni kalu xjage..

aku admit, mmg aku sangat lasak, then salu mencangkuk bile nak mandikn nayli..dah2 xde plak mkn jamu ke ape tok kesihatan..hambek ko bl sakit..baru tau takut..

aku da kne masalah ni 2x tau..skali bln lpas, then yg terbaru ni hr sabtu lpas...mak aku trus dth emergency dr jb bile tau aku skt lg..heh, smpi sremban kol 2.30pg tau semata2 krn aku..huhu

n aku telah dipaksa oleh mak aku tok g check up kat klinik..sbb die kate jgn men urut je, ti ade masalah len baru tau..takot hokey!!!

so smlm aku g la klinik kesihatan, nak g klinik private, da xmampu sejak xkeje ni...hehe, nak minta duit kat husband blh je, tp xpe la, da ade bende free, wat pe nk membazir kn??

kat klinik nurse yg cadangkan aku wat pap smear test ni..sbb blh detect problem kat rahim aku selain nak tau ade kanser pangkal rahim or x..ade 2 result, normal or abnormal..

kalu result normal,maknanya rahim kt ok, tp kalu abnormal disbbkn oleh:

     1. Radang serviks yg disbbkn oleh monilia, papillomavirus,trichomonas,herpes virus & jangkitan bakteria

      2. Cervical dysplasia dimana sel serviks di persimpangan squamous calamus menunjukkan perubahan  
          abnormal yg berpotensi utk menjadi sel kanser. Sekiranya sel serviks telah menjadi kanser ttp  
          bilangannya tidak melepasi paras terendah, ia dipanggil carcinoma in situ.

sakit x ek???kazen aku kate x sakit..tp kt x bley kemut la..kne relax je..


Apa yang dilakukan semasa pap smear?
1.
Anda akan diminta untuk berbaring di atas katil dengan lutut dinaikkan dan dibengkokkan.
2.
Spekulum (muncung itik), sepanjang 4 inci,akan dimasukkan ke dalam vagina untuk membolehkan ia terbuka.
3.
Dengan pandangan selari, doktor akan memasukkan spatula kayu, untuk mengambil sampel sel dari servik.
4.
Sampel tersebut kemudiannya disebarkan di atas slaid kaca dan di sembur dengan alkohol. Seterusnya, ia dihantar ke makmal untuk diperiksa oleh ahli patologi.



hopefully sumenye ok..risau gak aku, ye la, asyik sakit kat bhgn bwh smpi xleh jln n wat keje..lpas ni aku da x brani da nak cangkung2, serik da..husband aku da belikan krusi letak dlm toilet, ti nk mandikn nayli, aku juz ddk je la..














No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)