Wednesday, July 4, 2012

Aktiviti Utk my little nayli..

penah dgr or baca x tentang pendidikan bayi bermula dari dlm rahim??

mesti pernah punye kn..mcm aku rutin yg aku salu amalkn mase pregnant,mengaji surah2 yg seswai ..antaranya surah luqman,mariam n yusuf..tp aku salu bace luqman n mariam..sbb 2 agaknye aku dpt bby girl..;p..[sbenanye sb surah yusuf pnjg sgt]..hee..

then kat opis time wat keje aku letak headfone kat perut..bg dgr ayat quran or muzik klasik..[ini untuk prkembangan otak bayi]

pas2 salu la aku bebual ngan bby dlm perut..bg die knal suare ibu die..

skang baby nye da ade depan mata..apa pule yg aku wat kat die yee??

6bln pertama kehidupan bayi adalah masa terbaik tok kt ajar die. sbb otak bayi time ni mcm kapas..ape yg kt ajar sume die serap..

ok..aku senaraikn ape yg da aku wat kat nayli yer:

firstly bl lahir je,husband aku iqamat n azan..then taknik gune madu..hari ke-7 rmbut nayli kne cukur,sbulan nayli disunatkn,2 bln wat aqiqah tok nayli..ini sume basic yg kt wat bg umat islam..

pas2 mase pantang aku bukakn ayat quran gune hp..husband aku pon ade bacekn yasin n mengaji kat nayli..time ni aku xleh wat papela..x suci ade drh nifaskn..aku ade terbace,tp xingat kat mane..bese ibu yg dlm pantang ni dok ngk muvee kat laptop la..xelok if bby ade dekat ngan kt..sbb ti bby dgr suare2 plakon 2..lahir2 je kt da bg die dgr yg bkn2..dats y kt kne bg die dgr ayat quran..

aku pon ngk je muvee gune laptop..tp aku gune headfone..hee

bl nayli da msk 2months..aku da mule ajar die gune flashcard..tp flashcard bese je..yg ade gambo n tulisan..time 2 aku wat sbb org kate elok..sambil2 2 aku cr info pasal mengajar anak gune flashcard..

then aku decide nk ajar anak aku membaca..so aku wat sendri flash card..time 2 aku cr kat bookstore xde jumpe flashcard yg words only..mesti ade gambo..aku xnk yg ade gambo,sbb bl kt tunjuk flashcard yg ade word n gambo skali..baby mesti ngk gambo punye..kalu korang xcaye..cer try..aku x tipu..len la kalu anak ko da pndi membace..kompem die ngk word lu..tp ade ke bby 2,3 bln pandai membaca??huhu

ni contoh flashcard yg aku wat sendri:




aku printkn warne hitam & merah..sbb aku ade bace tntg prkmbgn bayi,dorang pd awalnye akan tertarik pd warna hitam,merah..

cara aku tunjuk kat nayli,1 hari aku wat 2 sesi..pg n ptg/mlm..1 sesi only 5words..[ni utk bby bwh 12months]
aku tunjuk 1 card,1 saat..skang ni aku xblh la nk tunjuk hasilnye sbb nayli pn br 6months..aku pn still dlm process trial lg ni..aku x ajar anak aku ABC lu tau..sbb bile die da pndai bace,ti die akan dpt kenal huruf sendri..ade lg reason,tp pnjg berjela kalu nk tulis..

aku juge ajar nayli huruf hijaiyah tau..aku gune flash card al furqan..









aku ajar nayli gune huruf hijaiyah yg bertanda baris..wat mase ni aku x ajar alif,ba,ta...tp aku ade beli gak flash card huruf hijaiyah tanpa baris..jname mind to mind..

nape aku ajar gune yg ade tande baris???sbbnye aku punye aim nk nayli dpt baca quran seawal usia 3thn..bl aku ajar yg bertanda baris..ti die xterkejut bl nak bace quran..sbb al quran kan b'tande baris..

set al furqan ni ade cd lagu n buku+cd..buku nye aku blom beli lg..nextweek br nk beli..cd lagu nye ade 4 lagu..lagu2 die best..nayli pn suke..bernasyid sambil belajar..;)
bkn nayli je suke,ibu n ayahnye pn nek hafal lagu2 tu..;p

aku nak ajar nayli membaca bm n bi,tp al quran pn aku xnk tgl..maksudnye seiring la..harap usaha aku ni dipermudahkn n diredhai Allah..amin..

okey..ade lg..selain menggunakn flash card utk ajar nayli membaca..aku gunekn gak cd n dvd your baby can read by dr.tiltzer..

aku ade ngk testimoni penggune,seawal 10bln bby da blh membaca..set YBCR ni ade 5,[starter,volume 1,2,3,4 & revision]..



so far aku da bg nayli ngk slame sbulan..da nmpk hasilnye..;)
another entry ti aku cete..

bl waktu lapang lak,aku bg la nayli ngk vcd kanak2..mcm2 gak aku de beli..nk lekakn nayli bile die penat main..yg terbaru ni aku da soh husband aku langgan babytv @astro..

pas2 aku rajen bacakn story book kat nayli..bl aku bace,aku make sure nayli pandang muke aku..hee..
die pn ngk muke aku smbl wat muke mcm phm je ape aku cete..haha..





aku juge belikn softbook tok bdk kecik ni..saje nk terapkn smangat suke membace dr kecik..


nayli with her softbook..elmo's..

3 hr lpas aku ade terjumpe n beli flash card ni..jname mind to mind gak..









yg flash card word 2 ade 100 words..
ok la..cume aku x bkenan sbb blue color..xmnarik sgt..

yg flash card body 2 quit interesting..nayli pn da 6 bln kn..so aku da mule nk bg die knal anggota bdn..sbb aku ade baca artikel..bby paling mudah nak ingat bl kt tunjuk tntg body..[nayli da tau her nose..;),siap kembang kempiskn hidung die tau]

b4 tido..bace kn "ya latif 100x" kat ubun kpale die,then bace al fatihah n alam nashrah..pas2 bisik kat tlinge die,ckp puji2an..kdg2 aku buka ayat quran..kalu nak anak hafal quran or surah,amalkn ni..buka time anak tido..walaupn die tido..otak x tido..

ni baru prmulaan..disebabkn inilah aku benti keje..sbb aku pk kalu org jage anak aku,nk ke org 2 wat mcm yg aku wat skang ni kn..kalu blk keje mlm je ade mase..ngan kt penat..bby nk tido lg..

memule aku rase menyesal berhenti keje..tp bl aku ngk nayli membesar dpn mata n aku dpt ajar die sendri mngikut cara aku..lg2 bile nayli tunjukkn tanda positif dgn ape yg aku ajar..aku rase happy sgt..;)

aku hanye blh merancang..tp sgalenye dr Allah..smoge dipermudahkn sgalenye..Amin yarabbal alamin..

p/s: lpas ni kalu aku da keje smule..mcm mane la yek..;(

1 comment:

  1. Kat mane beli set al furqan ngn 100 word tu.? Aty nk mntk tlg belikn ley tak?? Aty bank in duit..sms aty 0136051545 if u don mind..:-)

    ReplyDelete

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)