Thursday, April 21, 2016

Pretend Play : Posto Posto..

Pretend play..ramai tau kan kebaikannya dpt encourage creativity and imagination anak2..tp kali ni aku wat dgn tujuan lain pule..tujuan aku kali ni utk menggalakkn nayli menulis..hujung bln 12 ni nayli genap 5 tahun..rase mcm kejap je da besar si nayli ni..

Aku perhatikan nayli ni bknla jenis yg suke menulis..die boleh menulis..tp malas yg amat utk menulis..lgpon sbenanye ibunye ni tringin la nak dpt surat layang dr anak..aku nk die eksperesi perasaan die dgn menulis or melukis..ade bdk umur baya2 ni da pandai da eksperesikn perasaan dorang kat kertas..nayli ni die soh aku yg lukis ade la..haha..die bg alasan yg die xreti..geram ok..da la ibunye ni pon tgn kayu..hoho..harapkn ayah die je la yg pandai bab2 melukis..ibu mmg tarik diri la bab2 melukis ni..

Nak dijadikan cete..mlm td kitorang men posmen2..wat tmpt letak surat mcm ni tmpal kat kotak..



Memule mcm biasa la nayli..mmg excited..die la yg nak potong kertas 2..die la yg tampal..deco surat ..tulis nama..memule aku ingat nak soh die letak nama ibu,ayah,atok n nenek..tp die nk letak nama kawan mase kat Brilliant Kids dulu..Aryan n Irfan..layankan aje la..



Semangat wat kecah dlm bilik nenek..ktrg wat activity dlm blk mak aku ..haha..bising mak aku sbb lantai bersepah ngan kertas2 yg nayli gunting..saje wat dlm blk sbb ade ekon..hee..kat ruang tamu xde ekon,panas..berpeluh ketiak kalu xde ekon..huhu..ti xde mood nak wat activity..

Si nayli nye excited..lpas da siap tampal kat kotak 2..die tulis poskad then masukkn kat tmpt yg ade tulis nama..konon2 masukkn surat kat tong surat la 2 ;p..pas2 die angkut kotak 2 bawa kat ruang tamu nak g tunjuk kat ayah die..

Then aku tulis surat kat nayli..die baca la ngan excited..xlama lpas 2..ayah nayli plak masuk bilik sambil cakao Posto..posto kat nayli..ala2 posmen..haha..sronok la die dok baca surat kami bg die..aku tulis kata2 nasihat..;)tersenyum2 die baca..

Aku ade pos gambar ni kat ig n fb..pas2 tcher BK yg ajar nayli lu komen kat fb..aku bgtau nayli..then die pon nak wish tcher die 2..siap tulis nayli rindu tcher..hee



Ngk kat envelope nayli 2.. da ade 2 pucuk surat da dr ibu and ayah;)

Aku rancang ngan ayah nayli..yg kami nak tulis surat pos btol2 kepada nayli..soh die tunggu the real posmen hantar surat..mesti lg die suke kn sbb dpt surat dr posmen..sambil 2 blh la menggalakkn die utk mmbalas balik surat2 2..blh die berlatih menulis karangan pendek plak lpas ni..

X sabar nak tunggu nayli dpt surat btol2 dr posmen..;)kt tunggu ape reaksi die..

K bye!

No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)