Tuesday, May 10, 2016

Puasa semasa breastfeed

Assalamualaikum..lama da x mnulis..mcm2 bende nak share..da mengarang.. pas2 xde rase plak nk post..asyik pk perlu ke aku cete..haha..last2 masuk draft entry je la..

Rini nk cete pasal puasa..smlm aku wat puasa ganti..masa pregnantkn nayla thn lpas aku ade xpose 1 hari..nak dijadikan cete..smlm aku x sahur pon..aku just bgn minum air n mkn kurma..xsempat nk mkn..sbb kol 5pg nayla bgn nak menyusu xnk lpas..aku pon dlm mamai2 ngantuk..minum air je la..dgn harapan dpt bertahan smpi ptg..

Smpai ke tghari still ok lg..tapi...bile kol 5.30 pm..aku g solat asar..pas2 rase x larat sgt..kaki n tgn mcm gigil2..nak kata lapar x sgt pon..mayb sbb kurang air..aku mengepam 3 kali..skali masa kol 7am b4 g keje..kol 10am ngan kol 2pm..lpas pam mmg bdn rasa flat je sbb kurang air..salu kn kalu menyusu kne minum air byk sblm n slepas mengepam..

Kol 6.00 pm bdn da totally flat n rase nk muntah..kepala pusing2..melepek..mmg xleh blk sbb xlarat nk drive..aku tido je kat tmpt ddk..nak berbuka mmg x worth la kn..da kol 6lbh..dan2 tu gak tetibe sakit perut nk mmbuang..huyung hayang g toilet..tahan nk muntah..pas2 trus ddk dlm pantry konon nk wat milo utk berbuka..tp hampa..milo habes..wat je la susu kambing wildan..aku buke smbil mkn biskut..trus melepek..kol husband aku bgtau yg mmg xlarat nak drive..aku x brani drive takut accident..

Kol 7 lbh tu ramai lg dak2 opis x blk..bdk2 engineering n design..asyik dtg kat aku tanye ok x..offer nk hntr blk..xlama pas buke aku trus muntah belahak..abes klua sume susu yg aku minum..lpas muntah baru rasa ok skit..trus bgtau husband xyah amek..aku leh drive..bkn ape..jauh kot opis aku ngan uma..nk soh laki aku amek..drive laju2 smpai uma laki aku da sediakan mknn..mkn pas2 trus tertido..laki aku picit bdn n kepala..maghrib aku burn sbb smpi uma da azan maghrib..

Tertido smpi kol 1 pg baru aku bgn..bgn bdn da ok..nayla pon bgn gak nk nyusu..layan die jap smpi kol 2pg.. then solat n tido..

Mak aku bising2..die kata da tau badan xlarat jgn la puasa..sbb menyusu lg kn..bdn xde tnage..sbenanye silap aku gak..x jaga pemakanan..kalu menyusu ni actually pemakanan kne jage..bl nak puasa lg la kne extra mkn yg berkhasiat..kn da merasa mcm ni..hr ni trus half day..still pening2 lalat lg..

1 comment:

  1. ibu yg breastfeeding mesti jaga pemakanan terutamanya jika mahu berpuasa. antara tipsnya ambil makanan yg tinggi protin sbb protin memanjangkan rasa kenyang.

    ReplyDelete

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)