Thursday, May 26, 2016

Nayli masuk Pertandingan Hafazan lagi

Assalamualaikum..

Hari ahad yg lepas,22/5/16, aku hantar nayli g Pertandingan Hafazan anjuran Restu Kids & Yayasan Restu bertempat di Kompleks Taman Seni Islam,Shah Alam..Kompleks ni berhadapan dgn Masjid Sultan Salahudin, masjid negeri..

Aku dpt tau tntg pertandingan hafazan thru whatsapp group..lpas 2 trus aku tanye nayli nak join x, die mmg suke je..sbb nye..bile time pertandingan kan dpt jumpe ramai kawan..2 la yg die tunggu2..huhu..budak2 kn..pertandingan ni start kol 2pm..tp pendaftaran start kol 12 pm..aku gerak dr seremban kol 11 pg..tp ade persinggahan tmpt len, then g singgah mkn lg..hampir kol 2 gak baru smpi..smpai lmbat, pendaftaran n amek nombor,,turn nayli no 102..hambek ko ..berjanggut nak kne tunggu..anak kazen aku pon masuk gak..die smpi awal skit..so turn die no 66..peserta yg masuk sratus lebih..

sampai2 ngk ramai kawan, nayli da x geti diam..lari sana lari sini..da la dr malamnye aku suruh die tasmik die x nak..sbb bkn tau pon surah ape yg kne baca..kne undi..tp mmg2 surah yg dibagi list 2 die da hafal..


sampai2 trus bergmbar dulu..2 org dr kiri 2 anak kazen aku, a'aliyah n rayyan..rayyan sebaya nayli..tp power menghafal juz amma ni..pas2 matured sgt, beza la ngan si nayli ni walaupon sebaya..huhu..mayb sbb nayli ni december baby..2 yg lmbt matang..


Diorang ddk kat cni time menunggu giliran..memule nayli ok je..die cari kawan then baca buku cete..bile da 2 jam menunggu tp x sampai2 lg turn die, die da mule gelisah..keluar masuk,keluar masuk..aku ddk la dlm ni tunggu die skali takut die merayap kemana mana..husband aku jaga nayla..nayla tido dlm SSC..

turn nayli kol 5pm..bayangkn la 3 jam mnunggu..pinggang aku pon da sakit..mase da nak smpi giliran die, urusetia pgl beratur kat dlm..aku xleh ngk die wat hafazan, sbb hafazan dalam bilik..ade 3 bilik yg digunakn utk pertandingan ni..ade ustaz yg akan nilai bacaan setiap peserta..pertandingan ni ade 3 kategori..ikut umur..nayli kategori 1..umur 5-6 thn..lpas turn die da suda, die kluar dr bilik tersenyum2 sambil bawa sijil penyertaan..

"ibu, nayli kne baca surah al-fatihah, surah taha ayat 1-5 dan surah al-masad"

aku tanye boleh baca x, die jawab boleh..ye, 3 surah tu mmg die da lancar da..actually hanya 5 peserta je yg akan dipilih utk ke final..peserta ramai bangat..yg bawa ke final 5 je..hihi..resultnye dorang akan call by phone pada keesokan harinye..


bergambar lepas keluar dr bilik hafazan, muke happy je..dah 2 comot plak 2..nayli kalu pakai tudung mmg comot..haha..kekadang sampai tertutup mata..ape saje la..haha..nayli ni aku ngk mmg jenis yg confident..before masuk bilik utk hafazan, siap wat gaya chaiyok2 kat ayah die..haha..mudah mudahan smpi kebesar la mcm 2..xmo takut2..actually tujuan aku masukkan die pertandingan ni bknlah utk mengharapkan kemenangan pon..just nak expose die supaya jd berani utk berhadapan dgn org ramai,dgn juri..supaya die ade keyakinan diri..lpas ni in sha Allah nak cari kelas utk public speaking plak..kat seremban ni aku xde jumpe la..kalu sesape ade info, bgtau ye..da lama cari..nak hantar g AMPAC, die nak yg umur 7thn ke atas..


ni sijil yg nayli dpt..sijil kedua utk thn ni..kecik2 da ade sijil..hee..ibu dulu ade sijil tadika je la..;P

1 comment:

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)