Wednesday, April 10, 2019

Hobi saya mmbaca! hobi awak apa?

Hi dude!

aku kononnya nak jd manusia yg rajin update blog..bukan apa, untuk tatapan anak cucu nanti..hahaha

hari ni nak cete pasal hobi.apa hobi korang? hobi aku dari kecik sampai dah jadi mak anak dua ni adalah membaca..tak kisahlah ape jenis bahan bacaan pon, yg penting ada tulisan..

Big Bad Wolf tu dah mcm acara wajib aku pegi setiap tahun..dan aku bukan jenis beli buku then peram,,aku confirm baca..rugi la beli buku then simpan kn..

Sebenarnya aku berkira2 nak pergi Pesta Buku Antarabangsa KL (PBAKL)..tapi mcm tiap minggu turun KL,pastu malas nak hadap jammed..ku smpan niat yg mmbara tu..tapi takpe, sebab every 2 weeks, aku anak beranak akan melepak kat library..pinjam buku byk2..buku2 kat library seremban pon menarik dan updated..jadi dapat la aku jimat duit dan jimat space kat rumah..hee..bukan apa, mak aku dah bising, sbb rumah aku penuh buku dia kata!

takpe mak, tunggu rumah baru siap, ada library nanti!

aku ada masalah syg nak jual buku , ramai je kn jual buku preloved..sbb aku pon kekadang salu beli buku preloved dr fb..nanti aku fikirkan

sabtu lepas aku pinjam 6 buah buku, nayli lak pinjam 2 buku..library kat seremban ni maximum sorang blh pinjam 2 buku je..aku ada 3 kad dewasa, ngan 1 kanak2..yg dewasa tu, nama aku, husband n mak aku..rasa patut daftarkn abah aku plak, spy aku boleh pinjam 8 buah buku lepas ni..nak kena heret abah dtg library la pulak nak daftar..haha..


kononnya 6 buah buku ni utk stock 2 minggu, tapi sabtu pinjam, malam ahad je aku da habes baca 3 buku..malam tadi baru je habes baca buku yg ke 4..nan hado la 2 minggu..tp hujung minggu ni xleh pi library sbb nak pi Shah Alam..kazen kawen...

aku pantang ada masa terluang, lepas layan anak2, ada masa senggang je..capai buku..sebelum tido mlm pon baca lagi..hee..kat katil pon byk buku..masuk kete je, terus jadi buku time..naseb la laki aku..huhu

masa aku pi Guangzhou-Shenzhen seminggu ritu pon aku angjut buku tebal 600+m/s..sementara dlm bullet train, masa tunggu nak naik flight, masa dlm fligth pon dok mmbaca..aku soh laki aku tido..haha..sbb kalau die x tido, x best la aku nak baca buku kn..kesian plak die nanti, macam terabai gitu..haha

tapikan, aku tak khatam lagi baca tafsir AL-Quran..yg ni nak kena istiqamah..insoff sekejap..kalau baca al quran salu lepas solat je kn..kena update diri ni..aku nak kena jadikan habit seronok baca tafsir mcm mana aku seronok baca novel or buku2 lain..

anak2 pon da mangikut perangai aku..


aku salu marah nayli sbb selalu bawa buku masuk toilet masa memerut, then aku realised, dia buat mcm tu sbb selalu nmpka ibu die buat..adoi..aku baru sedar..sob..sob..tegur anak, tapi sendiri buat..cume nayli tak boleh baca buku dalam kereta , dia akan jadi pening kepala, dan nanti dia terus tido..mujur aku takde masalah baca buku dlm kete..sbb tu kalau dlm kete, aku suke ddk belakang, biar nayli ddk depan. sbb laki aku tak nmpak aku ngah mmbaca, kalau die nmpak, die mcm geram gak la..haha

nak buat mcm mana, dah itu hobi bini nya..hee



No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)