Wednesday, April 3, 2019

Kembara Shenzhen-Guangzhou : Makanan halal di Masjid Huaisheng

Mencari makanan halal adalah wajib bagi kita yg beragama islam ni..jgn buat pasal nak men telan je apa ko nampak walaupon meleleh air liur..hihi..sebab tu kalau pergi negara yg bukan majoriti islam, kena la buat byk persediaan..mcm aku , masa pi Shenzhen je ada bawa bekalan sikit, kat Guangzhou ni xpon..sebab hotel kami berhadapan dengan Masjid Guangta Lu..jadi agak mudah utk dapat makanan halal..bawah hotel ada restoran halal..so, sebelum keluar meronda, isi perut siap2..;P

Nama restoran ni Nur Bostan Muslim Restaurant..owner Org Uighur , Turkey..

Location: Jalan Guang Ta Lu, berdepan dengan Masjid Huaisheng
Metro : Ximenkou Station, Exit B..kena berjalan lebih kurang 500m,6 min..

Masjid Huaisheng
restoran halal yg signboard warna merah


Makanan kat sini sedap pada tekak aku..harga agak mahal..actually semua makanan halal kat sini agak pricey..tapi portion makanan banyak, sepinggan mmg boleh makan untuk 2 org..tapi mcm aku yg kelaparan, takde kongsi2..licin!



aku makan Fried Shredded Uighur Noodle..25 Yuan, lebih kurang RM 15 sepinggan..yg ni sedap..2x aku datang sini semata2 nak makan ni..huhu..menjilat sudu..haha..mi tu homemade tau..


kat Shenzhen & Guangzhou ni, kedai makan takde jual air bancuh tau..so, samada korang bawa air sendri or beli air tin je..ada kedai yg ade jual air tin or botol, ada yg kena beli air dari kedai lain.. naseb la kalau makan tercekik xde air..haha

husband aku beli air tin bawah ni, belek2 rupanya dari Malaysia..mcm tak pernah nampak je..hihi



Sebelah restoran  ni ada pasar halal..so siapa yang nak masak , boleh la beli dari sini..oh ya, kat hotel aku duduk ni, kat area rooft top ada disediakan tempat utk memasak, strictly fo muslim only..nama hotel tempat aku menginap , namanya Jia Mei Hotel..


senang kan, siapa yg duduk sini lama, boleh masak je sendiri..duduk hotel pon boleh masak mcm sewa airbnb..kerlasss ko..masa aku dok round kat area roof top hotel, mmg nampak ada org baru lepas memasak, bawa periuk masuk bilik hotel..huhu

kalau nak senang dapat makanan halal, sewa la hotel yg berdekatan dengan masjid..confirm senang..

No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)