Assalamualaikum..
Skang kn aku ngah baca buku ni..
Da half way da..ape yg blh aku katakan..buku ni sgt bgs..membuka mata n rongga2 kepala aku ni..huhu..lg byk kt mmbaca,lg byk ilmu kt dpt..aku skang suke bace buku parenting n yg berkaitan mendidik anak..makin byk aku mncari maklumat melalui pmbacaan dan pemerhatian..makin byk aku nmpk silap aku dlm mndidik anak..masih memerlukan penambahbaikan..selain 2 aku gak bace buku utk mendidik anak dr segi islam..aku bace buku Prophetic Parenting Cara Nabi Mendidik Anak..pd aku..dlm hidup ni xde sape yg perfect..mmg kne sentiase mencari ilmu..walaupun da beranak pinak..
Aku nak kongsi cara utk memuji anak..aku tulis melalui pemahaman aku la..disini nk aku tegaskn,aku bkn professor tau..:p..aku hanye seorang ibu yg masih blajar cara utk mendidik anak dgn cara yg betul..kalu aku da jd professor ti ,korang beli ye buku aku..haha..
rupenye nak puji anak pon ade cara tau..bkn sesuke hati je kt blh puji..sbb bl memuji..nak kne pastikan anak termotivate dgn pujian 2..erk..ade eh maksud termotivate?paham2 je la..ahak..
"Children have complex responses to praise"
Aku bg 3 scenarios :
Scenario 1
Nayli sedang membina castle menggunakan blocks..Bile die da siap,aku ckp, "Well done Nayli,you're a clever girl"..pas2 aku tepuk tgn..konon2 sgt supportive la..;p
Scenario 2
Nayli sedang membina castle menggunakan blocks..Bile da siap,aku ckp, "That's look interesting..ibu noticed you have made the wall green and red..i like that.."
Scenario 3
Nayli sedang membina castle menngunakan blocks..bile da siap,aku x ckp pape,then tibe2 nayli trus runtuhkn castle yg die buat..time 2 baru la aku bersuara.." That's a shame..ibu want to see it properly..it looked good"..
Antara 3 scenarios kat atas ni,mane yg korang selalu buat?
Most of people tend to do scenario 1..sbb nmpk nice je kn..kt puji anak,then anak akan feel proud sbb parent appreciated her achievement..tp kn sebenanye pujian kt 2 not necessary motivating..
Scenario 2 is the most effective form of praise..kt tunjukkn appreciation ke atas effort anak samada die berjaya atau x..anak yg dipuji seperti ini akan menjadi confident and happily success..die akan menjadi confident bahawa kesilapan adalah kurang penting berbanding usaha..lg 1,ia menunjukkn kt perasan bukan sbb die buat sesuatu,tetapi kt perasan dgn apa yg die buat..then kt juga jgn buat any suggestion unless anak kt tanya..sbb kt mungkin mngganggu cara die berfikir or berimaginasi..biar die buat apa yg die nak,jk die gagal,itu bkn disbb kt..ni nak mlatih anak berfikir..so dia akan blame any poor performance on lack effort rather than lack of ability..paham x??.
Scenario 3 pule,the last reaction dimaksudkn sebagai pujian,tetapi boleh dirasai sbg kritikan..yela, bl castle 2 da runtuh baru terhegeh nak ckp..anak pon da mrajuk..;P mayb nayli runtuhkn castle 2 sbb die nak main game lain or die rase castle yg die buat 2 x betol..possibly die nak parent give a appreciate comment..tp sbg parent kt da terlepas moment 2..mungkin kalu lpas nayli wat block 2,aku trus puji mcm scenario 2,nayli x jd runtuhkn block 2 kn..
Kt sbg parent ni kne la memberi pujian kerana usaha anak dan bkn kerana keupayaan anak..ini akan memberikan motivasi kpd anak kt..selain itu juga dpt memberi keyakinan utk mencuba dan berani utk gagal..
Ok..aku secara jujur sblm ni aku salu gune scenario 1 bl nak puji nayli..smpai kn eh si nayli dok slumbe ckp kat nenek die bl die berjaya buat something,die akan ckp "nayli pandai"..erk..kalu org luar dgr ti musti kate poyo je budak ni puji diri sendri..haha..so aku switch to scenario 2 plak..xbaik la bangge2 diri,mcm awk sorang je pandai..;p
Hokey la..blanje skeping gambo nayli susun cup ..
Well done nayli!! Cup nayli tersusun cantik gitu..and kelihatan kukuh..ibu suke!
*padahal ibu die yg tolong susun skali* LOL
*padahal ibu die yg tolong susun skali* LOL
saya pun puji anak mcm scenario 1. hmmm kena tukar nie. tq fiza.
ReplyDelete