Tuesday, October 7, 2014

Fine Motor Skill Activities: Learn Number

Assalamualaikum..

Nak share activity mudah yg blh dilakukan ngan anak2..especially yg baru nak mengenal number..aku wat activity ni smlm..bosan2 pagi 2..ajak wat painting..nayli wat skit je..pas2 da xnk..xde mood la 2..



Ni namenye Find Motor Number Match..memule cut a round paper..pas2 bahagikn la kpd bbrp bahagian..aku wat 8 bhgn je..pas2 korang wat la dot brape byk yg korang nak..then tulis number kat clothpins yg akan mewakili number bg dot kat round paper 2..

Pas2 aku soh nayli match kn..activity ni di smping mengajar anak mengenal number,ia juge utk fine motor skills..anak akan mengerakkn tgnnye utk attach clothpins kat round paper 2..bagus utk kemahiran motor halus kanak2..

Pas2 activity lain yg aku wat masukkn head band ke dlm toothpick..



Ni pon mudah je..yg di perlukan head band yg warne warni,pencungkil gigi n play dough..aku letak toothpicks 2 kat dough..then aku suruh nayli masukkn head band 2 ke dlm toothpicka mengikut warne..sambil mengenal warna,aku suruh nayli counting dan dlm mase yg sama die kene menggerakkn tgn which is bagus utk her motor skill..pas2 die juge akan mengajar anak kt jd fokus..

Mudah je kn activity yg aku wat..aku ni xde la rajin beno nk wat activity yg boombastic utk nayli..ape yg ade dpn mate je aku gune..jimat duit pn iye juge..hee..

Ptg smlm smpat bawa nayli g PD..g bawa main pasir..main pasir ni bgs utk her sensory..sape anak2 yg geli ngan pasir 2 maknenye ade masalah sensory..hee..nayli mmg suke gile men pasir..



Die siap golek2 kat pasir..tp nayli takut ombak..haha..die xtakut mandi laut kalu kt dukung die..kalu suruh die diri sendri dlm laut..lagi2 ade ombak..jgn harap die nak..mmg menjerit..die bkn takut air..tp nayli ni jenis yg berhati2..die xkan wat kalu sesuatu yg akan memudaratkan die..ni ayah aku la ckp..huhu..mmg pon..aku da perhati kn die dr kecik lg..even main kat playground pon sgt berhati2..haha..aku rase die takut ombak tu pukul or tarik die..hee..aparra nayli..x big girl la mcm 2..

1 comment:

  1. hebat..kesemua aktiviti membina motorkasar dan motorhalus anak-anak ..good job ya mishafiza..Bw here..

    ReplyDelete

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)