Monday, October 13, 2014

Sehari di International Islamic Education and Parenting Conference

Assalamualaikum..

As you know..sabtu lpas ,11/10/14 aku g International Islamic Education and Parenting Conference kat Auditorium Cempaka Sari,Putrajaya..aku pegi sorang..husband aku xjd g..jage nayli kat uma..aku gerak kol 7 dr sremban..sampai sane kol 8pg..2 pon cuak tau..ngan xtau jln,waze plak x bg kerjasama asyik loading je..hampeh tol..naseb bek smpi gak..trus g daftar,amek breakfast yg disediakn then termangu2 sorang..haha..time mkn ade orang tego..she's also alone..settle..ade geng da..ahak



Selfie dulu yer..;p

Ni tentative programme



Ade 4 top speaker yg sgt2 best..Ya Allah,mmg x rugi sgt2 aku g..walau gamble g sorang2 demi mencari ilmu..tp berbaloi..

1st speaker,Ustazah Isfadiah Dasuki.. ustzah ni x asing lg kat m'sia ni..blh ngk slot die kat TV Al-Hijrah and TV9..tajuk talk die "Unleash the Creativity & Emotional Stability in Your Child"..byk yg die kongsikn ..ustazah ni ade Master in Psychilogy..and yg aku agak teruja..ape yg die bgtau,byk yg aku da tau melalui pembacaan aku kat buku "Child of Our Time Early Learning"..so kat conference ni aku dpt paham dgn lebih detail..

2nd speaker Shaykh Reda Bedeir from Egypt..tajuk talk die "Nurturing Iman in Children"..Masha Allah..sgt menarik pengisian talk die..and yg lg aku teruja,apa yg die smpaikn pon aku da baca dlm buku "Propethic Parenting Mendidik Anak Cara Nabi"..so aku dpt kefahaman yg lebih detail kat cni..so kwn2..kalu xberpeluang nak join parenting conference..korang belila buku yg aku xckp 2..

3rd speaker Robert De Castella from Australia..bekas pemenang Olympic for marathon runner..talk die lebih kpd health and fitness..yg ni aku ngantoks skit..hee..

4th speaker,Shaykh Riad Ourzazi..tajuk talk die " Preparing Your Child's Intelectual Journey"..antara 4 org speaker ,Shaykh Riad ni la yg palis best..antara intipati talk die berkaitan how to develop emotional intelligance..rase mcm kejap sgt je session die ni..x puas dgr..



ade gak persembahan from student Brainy Brunch..actually conference ni anjuran bersama antara Brainy Brunch Foundation & collaboration with Al Maghrib Institute..

Pas2 ade Celebrity Sharing Session..celebrity yg ade Ras Adibah Radzi,Natasha Hudson,Nuruk Alis and Sham Kamikaze..Moderator Prof.Muhaya..this session,sorang share tntg penghijrahan dorang..yg paling hati aku tersentuh bl time Ras Adibah Radzi..die cete bl die dpt ujian Allah smpai die paralyzed..dan mcm mane die mngjafapinye..sedih sgt..serius aku nangis..malah bkn aku je..sume peserta lain pon same..aku ngk tersedu2 gak dorang..



Last session ade video montage from MAPIM berkaitan GAZA and special session on children of Gaza n Syria..ni pon aku nangis bl ngk kesengsaraan dorang..sedihnye Ya Allah..tetibe terbyg nayli bl ngk bdk2 kecik yg syaahid..



Lpas2 ade sesi menderma to rebuild Gaza..korang tau..ade 20 org yg menderma RM 10k stp sorang..then ramai lg yg derma ribu2..xtermasuk aku la..aku xmampu la derma smpai g2 byk..yg penting aku menderma..ade yg derma brg kemas la..may Allah bless u all..jumlah derma yg dikumpul hari 2 lebih RM 300k++..Masha Allah..yela..sbb yg dtg aku ngk majoriti org berada..dorang je yg mampu hntr anak kat Brainy Brunch kot..huhu..aku mmg nak hntr..tp ngah pikir 50-100x ni ..haha..walaupon mak aku push soh hntr..sbb more 2 islamic kn..krik..krikk...kene pikiaq dulu..die nye pre school in sha Allah mampu lg..elementary and high school 2 xtau la..walaupn mmg dlm perancangan nk hntr nayli to private school je ti..da survey da kat serembn ni..tp islamic private school la..2 pon kalu settle down kat seremban ..moga diberi rezeki yg lebih..amin..

K..time lunch hour aku smpat gak la bgambo ngan kak natasha hudson..hee



Kurus je org nye..ade gak kak Farah Adeebah ..die join conference ni bawa anak die..rase anak die skolah kat Brainy Brunch gak..majority yg dtg aku rase sbb anak2 dorang school kat cni..

K la..conclusion yg aku blh wat..aku rase sgt berbaloi aku dtg conference ni..byk sgt ilmu yg aku dpt utk diaplikasikan kat rumah ti..malah smlm aku da try aplikasikn tips yg aku dpt kat nayli..mmg its work!! In Sha Allah..kalu ade lg majlis ilmu mcm ni aku akan cube utk pergi..walaupon fees agak mahal..tp ok kot..tolak la perbelanjaan shopping aku ti..huhu..sometime,jika kt nak sesuatu yg bermakna n bermanfaat,mmg kt perlu keluarkn sedikit perbelanjaan..mudah2an diberkati..

1 comment:

  1. saya dah follow blog ini,kalau sudi follow balik.http://missnabihah.blogspot.com/
    terima kasih

    ReplyDelete

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)