Thursday, December 31, 2015

Bila masa yg seswai utk start simpan stock ebm

Entry ni utk ibu2 bekerja yg masih berpantang mcm i okeh..hee..31 December 2015..penutup bg tahun 2015..jd nye aku pon mau update stock ebm dlm deep freezer utk bln december ni..style aku,aku akan kumpulkn ebm ikut bulan..asingkn dlm plastic lain..spy senang ti nak amek bile nak gune nanti..

Hari ni da 25 hari aku bersalinkn nayla..rasenye x update lg full name nayla..Nur Nayla Ilyani..lebih kurang je ngan nama kakak nayli..hee..aku da start mengepam masa hari ke-4 bersalin..10 December..maksudnye da 21 hari la aku mengepam ..pada asalnye aku x berniat pon nak wat stock awal..tp disebabkn mmg breast aku 2 jam je da mmbengkak..aku rase rimas bl breast penuh..jadinye aku pn gigih la mngepam..mayb sbb pemakanan aku..aku xde amek ape2 supplement..just mkn mknn yg berkhasiat masa berpantang ni like lobak putih..peria..air horlick..sawi..paling xthn..lpas mkn lobak putih..confirm trus mmbengkak wey..xtahan aku..lpas mkn nasi zass trus kne pump..kalu x berdenyut2..

Nak kata nayla xkuat menyusu x juge..tp kesian gak la bl die nyusu smpi tersedak sbb susu aku klua laju..jd sbolehnye aku kne pump dulu b4 die minum..sbb takut die tersedak..

Skang stock ebm aku up to 31 December 2015 da ade 675 oz.. ada 76 pack zip lock bag jname Autumnz..which is aku sendri pon x sangka aku blh dpt sebanyak ni dlm masa 21 hari..syukur ya Allah di atas rezeki ni..



Stock ebm da memenuhi half drp deep freezer..n aku rase nak tunggu naik keje bln February ti..aku rase deep freezer ni mmg da x muat..mase awal2 aku nye target nak kumpul 1000 oz b4 naik keje..tp nye ni baru 21 hari da dpt hampir 700 oz..aku rase bl naik keje mayb dpt kumpul 2000 - 3000 oz..mana aku nak ltk stock 2 pon aku xtau..masa nayli lu akunye stock ebm x sebanyak ni..tp kali ni lg byk rupenye..xpela..sediakan payung sebelum hujan..lpas2 ni xtau susu meriah lg ke x..skurangnye ade back up da..ebm smpn dlm deep freezer kn tahan 6bln - setahun..kalu x habes ti..cari je anak susuan..dr mmbazir kn..

Ok..tips aku bg ibu bekerja..start la kumpul stock masa berpantang ni..jgn bl da naik keje baru kelam kabut..bl kt stress n risau..susu pon segan2 mau kluar ti..lg 1..jaga lah pemakanan..mkn makanan yg berkhasiat..sayur2 jgn lupe mkn..minum air masak bebanyak..mkn kurma..mcm aku,b4 mengepam aku akan minum air,then after mengepam pon aku akan minum lg air utk gantikn susu yg da keluar 2..pas2 pump ikut jadual..3 jam sekali kalu boleh jgn culas..rajen2 la mengepam waktu lewat mlm dr kol 1 pg ke 6 pg..aku bese akan pump 2x waktu ni sbb tiap kali lepas nayla menyusu..aku akan pump utk kosongkn breast..

2 je la tips dr aku yg x seberapa ni..aku xde pon menghadiri kelas penyusuan ke ape..sumenye melalui pembacaan and pengalaman masa anak 1st dulu..smoga rakan2 lain pon berjaya dlm penyusuan shg 2 thn..aminn

No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)