Wednesday, December 9, 2015

Pengalaman Bersalin kali ke 2

Alhamdulillah..aku da selamat bersalin anak ke 2,7 December,1.46 pm..Alhamdulillah gak segalanye dipermudahkan sehingga aku sendri x sangka ngan sume yg berlaku..rasa mcm terlalu pantas..

Actually aku da turun tanda brown spot dr hari jumaat 4hb..tp xde sakit pape pon..cume rase mcm senggugut skit..masa 2 aku x bgtau laki aku lg..cume laki aku nye instinct aku akan bersalin sabtu or ahad..so jumaat malam 2 kol 9 mlm ktrg sempat g Big Bad Wolf..g skali ngan nayli n mak aku..gigih aku weh..sbb nak byk jln supaya cepat ade bukaan utk bersalin..jln pon terkedek2..time jalan kat BBW 2 pon bape kali stop sbb baby dok menolak2 kat bwh n asyik rase nk terkencing..ktrg smpi uma kol 2 pg setelah puas mmborong kat BBW..

Sabtu 2 kepenatan..dlm kol 1 pm aku mandi ngk ade brown spot lg pekat kat spender..brown spot brcampur ngan keputihan..aku tanya kazen aku yg doktor..die kata tande servik nk terbuka..sbb masa nayli lu aku kluar lendir bercampur darah..so yg kali ni x sama..blk kenduri rehat2 kat uma..ptg g terminal one serembam g exercise jalan2 dgn harapan blh cpt bersalin..mmg rase sakit2 kat bhgn bawah..tp seriously aku xtau sakit contraction mcm mana..yg aku rase 2 braxton hick je rupenye..g mkn mcd lu sbb ti pantang mcm2 xleh mkn kn..:P..mlm nye plak gigih aku wat ketuk ketampi n jalan itik dgn harapan jalan buka cepat..

Pg ahad 2 aku bgn awal ajak laki aku g morning walk..serius ku mmg nk bersalin cpt..haha..tp ahad 2 smpi ptg xde rase sakit pape pn..hmm pasrah..pas2 kazen aku doktor bgtau,da klua tanda g je check jln..sbb ade org jalan da buka,tp without contraction..so stelah dipikir2..better g hospital..sbb mana tau darah 2 sbb placenta plak..kan aku ade history placenta previa..so aku da siap2 bawa beg baju aku n baby..in case kne tahan kn..

Smpai spital..doktor wat ve..die kata jalan ade 2cm..then kne scan sbb history placenta previa..lpas scan doktor kata uri atas..so blh normal..so kne warded..aku minta balik sbb aku xde sakit,doktor x bg sbb anak ke 2 die kata takut bukaan cepat..hati da berdebar2..lpas wat ve baru la aku rase mcm senggugut skit2..

Kat ward aku berjalan je b4 tido nak bg bukaan besar sbb kol 7 pg doktor akan wat ve lg nk check jalan..kalu xde contraction n jln still the same baru blh blk..mlm aku da start ade slow contraction..every 10 minutes..tp x regular sgt..kol 2pg nurse wat ctg die kata ade da contrction..

So pg 2 kne ve lg..tp bukaan still 2 cm!!!adeh..pas2 doktor round ward..die kate ngk progress smpi ptg kalu xde progress blh blk dulu..baiklah doktor..tp kol 10.30 pg aku kne panggil lagi ngan doktor utk wat ve..still 2 cm..tp time 2 contraction da mule kuat..tp aku x gune timer pn..malas..nak jln pon da xbape larat..jln gak la ngan kawan2 lain dlm ward..masing2 nak bg bukaan besar nak bersalin.huhu..sakit contraction 2 die attack kat ari2 n pinggang belakang..rasa perut ngeras..

Kol 11 pg baru la aku gune timer..contraction aku regular every 3 minit da..aku mmg da xleh jalan..ddk je yg mampu..baring pon xleh..tp mase 2 aku xrase yg aku nk beranak..ngan x mkn ape lg dr pg..ngah tunggu waktu melawat..tunggu laki aku hntr mknn..smpi kol 1 laki aku x smpai2..rupenye adik aku excident..ade kat emergency hospital seremban gak..kol husband aku,tanye kat ne..die kat jp lg smpi..yg aku da xthn sakit perut n pinggang..dgn hrpn laki aku dtg blh tolong urut2 aku skit..

Aku xtau yg rupenye sakit yg aku rase 2 sakit nk bersalin..tp td baru 2cm kn..jd aku rase bi bkn nk bersalin lg ni..aku ni jenis bukaan lambat..ade nurse 2 nmpk aku mcm da kesian sgt..sbb aku dok sujud kat lantai la nk hilangkn sakit..die tolong kire contraction aku..pas2 die kata,eh ni every 3 minutes ni..die pgl doktor check jalan..doktor wat ve..kata da 4 or 5cm..pas2 die kata tp sy da rase rambut bby la..so da blh hntr ke labour room..ingat aku nk kencing or berak lu..tp baru nk jln aku da rase mcm nk berak sgt..aku pgl nurse..nurse kate ni nk branak ni..klam kabut sume nurse ..trus tolak aku g labour room..aku smpt call husband bg tau kne g labour room..

Spanjang jln 2 nurse soh tarikh nafas mcm teknik pernafasan utk bersalin 2..smpai kat labour room da kol 1.30 pm,doktor da stand by..check ve da 8cm...pas2 dktr kate kpale da ade kat pintu rahim..trus die ajar cara nk push..yg aku blh tanye lg sy da blh beranak ke ni?? Haha..husband aku xsampai lg..ngah dok push nk klua kn kpala bby..laki aku masuk..lega rasa..doktor minta husband assist aku utk push n ikut arahan yg doktor bg..

"Awk ikut arahan sy..sy akan bantu awk..bila rasa sakit..tarik nafas gunakn mulut,tahan 10 saat then lpas n push mcm nk berak tahi yg plg keras"..haha

Bile kepala da kluar..die soh rehat dulu..then doktor siap amek tgn aku soh rase n ngk kepala baby..hihi..aku pon jengah la ngk kepala baby..proses terakhir mase nak push kluarkn bahu baby plak..alhamdulillah..sgalenye berjalan lancar..kol 1.46 pm..my baby girl selamat melihat dunia..

Welcome my Baby Nayla..pic nanti ye share..;p..

Proses bersalin kali ni pada aku mudah..siap rehat kejap bl contraction xde mase nk push 2..so aku x penat..da la aku xde mkn ape pon dr pg..just minum air milo mase kol 8pg..n aku dpt aplikasi teknik pernafasan yg aku belajar..jahitan pon xbyk sbb aku xde episiotomy..just natural tear sikit..xsia2 wat urutan perineum,aku dgr doktor kata bwh aku 2 strechable..Allah makbulkn doa aku agar auratku terjage mase bersalin..sume yg dlm labour room perempuan kecuali husband aku..and yg sambut n jahit doktor pakar sbb die ngah nak mengajar doktor cara menyambut kelahiran..rase syukur sgt..sbb 2 die guide satu persatu sbb die ngah terangkan kat doktor2 baru 2..mase bersalin nayli lu aku men taram je..sbb 2 luke n jahitan pon byk..

Tp cete x smpai cni je..ade lg episod bermlm kat spital lpas bersalin plak..kang aku sambung..ni baby nayla tido..ibu pon nak join skaki..hee

1 comment:

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)