Sunday, December 13, 2015

Rengat selepas bersalin

Sape pernah kena rengat? Org dulu kata rengat disebabkn oleh darah kotor yg x kluar dr rahim..nak share pengalaman aku lpas bersalin kn nayla ritu..lpas bersalin,nurse ade masukkn air melalui tgn..die kata ubat utk mengecutkan rahim..lpas bersalin je die trus inject kat tepi punggung then masukkn air kat tgn..

Pas bersalin kn kt dpt skin to skin ngan baby..time 2 gak husband aku trus azan n iqamat kat tlinge baby..then nurse amek baby utk dibersihkn..sume 2 wat kat dlm labour room..sementara staf nurse keluarkn uri..then jahit skit luke..aku dok perati la bby nayla ngah dibersihkn..

Pas da settle sume..nurse bg bby utk menyusu..pas2 procedure hospital skang..lpas bersalin kne ddk 3 jam dlm labour room utk berehat..3 jam weh..bosan..

Nk dekat kol 5ptg baru nurse hntr blk ward..mule la episod sakit semula mcm nak bersalin aku..huhu..perut aku n pinggang sakit mcm contraction..nurse kata kesan dr ubat kecut rahim 2..wargh..sakit gile weh..lg2 bl menyusukn baby..die kata bl ubat habes nanti sakit 2 akan stop..lama gile rase nk tunggu ubat 2 abes..;(..mmg bl ubat drip 2 abes..sakit 2 stop..tp bl mlm berulang blk sakit mcm contraction 2..smpaikn aku xleh bgn dr katil menahan sakit..bdk.katil sbelah aku siap ingat ade bby lg dlm perut aku sbb 2 aku still ade cntraction lg..hee..adeh..

Aku nk pgg baby pon x larat..naseb bek jiran sbelag kiri n kanan baik hati..dorang yg byk tolong..kol 5 pg g2 aku da xtaha sakit..aku minta pain killer kat nirse..mkn 2 biji..tapinye!!!!langsung x hilang sakit rengat 2...wuuu..smpi aku tanye nurse 2..btol ke x yg die bg aku 2 pain killer..huhu

Bl da kluar ward..kat uma..sakit rengat 2 still ade..mak aku soh bertungku..so aku bertungku la..smpi la hari ke 3 ade seketul darah warne hitam keluar kat pad..lpas 2 baru rengat 2 hilang..btol la org kata..selagi darah ketul 2 x keluar..selagi 2 la kt akan sakit..

Hari ni aku da hari ke-7 berpantang..alhamdulillah,baby nayla xde kuning yg tinggi..mase hari ke-4 nurse kate ade kuning..g test darah kat KK..then repeat hari ke 5 n 6 utk ngk trend ...makin turun..so da xyah amek drh lg..hari ni gak baru start mengurut..

Bab susu plak alhamdulillah..rezeki baby nayla..mcm kakak nayli dulu..aku da start mengepam n wat stock da dari hari ke 5..lpas kolestrum da mule cair..kalu awal2 kan susu still likat ngan kolestrum..warne susu 2 kn mcm kuning2..kakak nayli siap ckp mcm air mango ..huhu..kalu bby nyusu..aku wat tandem pumping boleh la dpt 5-6 oz..smoge kali ni pon aku dpt bf shg 2thn..kakak nayli lu smpi 3y2m..amin..

No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)