Saturday, March 23, 2019

Kembara Guangzhou-Shenzhen : Day 1

Sambungan daripada entry ni,------> Entry 1

Dari Baiyun Airport, kami naik metro ke Guangzhou Railway Station..perjalanan mengambil masa lebih kurang sejam lebih


bagi sesiapa yg nak ke Guangzhou-Shenzhen, aku suggest korang download apps Guangzhou/Shenzhen Metro..mudah sgt, sbb boleh tahu detail train ape yg ko nak naik dan beserta harga..then, print la siap2 metro map , xpon download kat hp..kena faham metro map ni, sebab ada byk line, mudah je nak faham, aku dah study dulu sebelum pergi, jadi kat sana smooth je..dah tau train apa nak naik, line mana satu..



kat Guangzhou South Railway Station ni, kena beli tiket High Speed Train ke Shenzhen..masa nak cari tempat beli tiket ni, terpusing2 gak la, sbb aku just berpandukan direction yg aku baca dlm blog..tak berapa nak tepat, pening sat..haha..pi tanya kat customer service pon tak mmbantu, sbb diorng xtau cakap English,,nangis la mcm ckp ngan ayam n itik..huhu


tempat beli tiket ni kat kaunter luar, bukan kat dalam ni..kalau nampak MCD ni..ko akan nmpak papan tanda atas tu tunjuk arah ke Kaunter Tickets 2..ko terus je ikut arah tu..kena keluar dr bangunan, kat pintu nak keluar tu, belok kanan..

bila da smpai kat kaunter Tickets 2, kami blur lagi...sebab semua tulisan dalam bahasa cina!!haha..kami pon xtau nak beratur kat mana..haha
pastu kami nampak 4 org gadis bertudung, i guess from malaysia gak..mmg betul , tapi diorang nak pi Macau..aku confident je beratur sekali ngan diorang..haha, naseb betul..



Tiket utk High Speed Train to Shenzhen ada 2 harga:

Business Class : 99.5 Yuan
Economy Class : 74.50 Yuan

masa pergi aku naik yg business class, balik naik economy, ermm, mcm sama je..mmbazir je amek business class tu..huhu..beza aku rasa, nek business class tempat ddk dua2, kalau economy, seat tiga2

ni seat business class

dari Guangzhou South Railway Station kami menuju je Shenzhen North Railway Station..perjalan ambil masa lebih kurang 30 minit, dengan kelajuan mencecah 300+ km/h..berdesup!! tapi ddk dlm train tu tak rasa laju pon..

Dari Shenzhen North Railway Station, kami terus menuju ke hotel..Kami stay di Color Inn Hotel, dekat ngan Dongmen Pedestrian Street

Masa interchange train, kami sempat la menapak gi Linhuashan Park..Gigih laki aku melayan bini nak pi park, kena angkut luggage turun naik tangga..haha..semata kerana bini nak amek gambar, bukti dah pi situ..haha



Sampai hotel, sesat barat nak pi cari Halal Restaurant..sebab direction yg aku ada dari Exit lain, tp memula laki aku kata nak pi hotel dulu, dah sampai hotel, eh nak pi makan dulu plak..padan muka! last2, check in hotel kol 12pm, dapat katil laki aku terus mmbuta! charge energy dulu katanya..

Next entry kt mencari halal food di area Dongmen Pedestrian Street pula ye..


Bersambung...

No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)