Tuesday, November 8, 2011

34 weeks

aku nak kongsi cete time aku pregnant ni...

skang da msk 34 minggu, bermakne lg 6 minggu da due..2 pon kalu baby kuar ikur due, kalu kuar awal, xtau la kan..

waa..aku sudah rase debarannye..skang ni pon kadang2 time baby bergerak sgt aktif, aku da terase seperti mau terkeluar je baby kat bwh..

bile aku tanye membe2 yg da penah bersalin, dorang kate 2 normal, coz baby ngah cr position tok letak kepala kat bahagian bwh..bile da msk kat bhgn bwh 2, maknenye boley la bersalin normal..

mudah2an dpt la besalin secara normal..org kate senang skit nak jage time pantang, luke pon cepat baik kn..
kalu pembedahan, luka lmbt baik, then x leh wat keje berat..aku ni da la jenis lasak, mane geti dok diam je..time ngandung ni pon aktif je wat keje mcm mengemas sume, x leh la ngk uma bersepah, skt mate..
time wat keje 2 pon kadang2 rase tegang je perut semacam, tp aku tahan je,,hopefully xde pape..

yg paling menjadi keresahan kat aku ialah bile waktu mlm...aku asyik terjage je..

nak tau sebab ape???  aku mengalami kegatalan yg melampau..bile kol 1-2 pg, akan kuar biji2 gatal kat bawah peha..xpaham aku nape die kuar time aku tido..

aku dok tergaru2, pas2 terpakse g toilet basahkan separuh badan, lpas 2 baru rase lega skit..bl da bgn mmg ssh la nak tido blk..kadang2 smpai 2 jam aku dok tergaru2..sok pagi bile bgn pagi da pening kpale..
g opis ngantok..wat mase ni aku blom lg g klinik pasal mslh gtl2 ni..

tp bile aku search dlm internet, rupenye masalah ni bkn aku sorang je yg alami, majoriti org yg pregnant akan  mengalaminya, malah lg terok dr aku..ade 2 smpai perut bengkang2 warne merah sbb kesan garu..

aku mmg elak sgt garu bhgn perut, bkn ape, ti kelihatan buruk plak..sanggup aku thn, letak air je bile gatal..

masalah kedua plak, nak berjalan pon da ssh, terkedek2 je..huhu..sbb trase mcm ade bende nak terkeluar kat bhgn bwh, maybe sbb kepala baby da ade kat bwh..

tapak kaki pon rase skt smacam je,,kaki aku xmembengkak pon, tp mayb sbb da x larat nak tampung berat badan..2 yg jd sakit..

xpe la, sgalenye aku kne redha, ini la namenye pengorbanan seorang wanita/ibu..dulu mak aku pon mesti mengalami benda yg same..sume wanita yg nak bergelar ibu pasti akan mengalaminya..

jgn risau, ini sume pengalaman supaya kt lebih menghargai anugerah anak yg diberi kpd kt..








Misz FyZA~

No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)