Monday, February 17, 2014

Progress Nayli 2 Year 2 Months

Da lame kn aku x update progress nayli..sampai aku pon x ingat da progress die..so mmg aku kne tglkn jejak kat blog sbg memori..bkn utk mmbangga diri atau apa,tp utk tatapan aku sendri..mungkin kalu blog ni wujud lg,nayli pn blh bace bl da besar ti..aku xde tulis diari..so ape2 aku kne refer blog ni..ko bayangkn org tanye progress nayli yg dulu2 pn aku da x ingat sgt!! Aku sendri buka blog ni ngk tau..sigh..terok btol..kalu aku x tulis kat blog,harem mmg aku lupe la..

18hb ni nayli genap 2thn 2bln..kejap je..da besar anak ibu..skang ni mulut da banyak ckp..pg td bgn tido die trus tanye aku..time 2 aku baru lpas solat subuh..

"What is that?"

Aku plak yg blur2..celik mate trus tanye..pas2 jari tunjuk kat baju tido aku..aku tanye blk ape yg die tunjuk..dia ckp.."tu..apple"..owh..die nmpk gmbo apple kat baju aku..pas2 die trus bgn then nyanyi plak..

"I love Allah..I love Allah..so do you..so do you..xxxxxxxx...i know islam..i know islam..do you know..do you know xxxxx"

Haha..siap buat gaya lg..die nyanyi x pelat tau..yg aku tanda xxxxxxx 2 maknenye lirik yg die x dpt sebut ngan btol..melodi je btol..may die blom dpt tangkap lg sebutan 2..xlame lg jelas la 2 die sebut..

Progress membaca plak..alhamdulillah..smakin byk words yg die da blh bace..skang die da boleh baca 2 & 3 perkataan..contohnye

"Long hair,drinking water,go there,speak loudly,lie down, my family,throw away,sunny day,empty cup,good boy,high chair,wearing shoes,eating fruits,sing a song,come over here"

Cara aku ajar die membaca,aku akan ajar die word yg die blh gune dlm seharian die..aku gak ajar die membaca mengikut category..tp skang payah wei nak ajar die..kalu dulu,aku buka laptop nayli akan ckp "time 2 study"..skang da lain..aku buka laptop je die ckp " nak dora! Nak dora"..grrr..stress mak..haha..so aku kne la gune conventional method smule..

DIY Flashcards




Aku mmg wat sendri je..print atas kertas keras, then gunting..snang..xde nye nk lawa2..yg penting die blh baca..lgpn b4 aku print kat kertas,aku da tunjuk from laptop..nayli ni die x suke baca bende yg die x phm..so,aku tunjuk word n lpas 2 tunjuk picture..baru la die ade minat..bile die da knal ape maksud word 2..mmg cepat je die blh baca..ni gaya si nayli la..budak lain mayb lain kot..

Tp kn..dgn ajar die membaca ni..vocab nayli maken bagus tau..die da pandai wat ayat in english..contoh die blh ckp.."whera are you ayah,what are you doing ibu,this is mine,i am tired" n ada lg byk ayat die blh buat sendri..mayb she learn from flashcard n also watching dora..huhu..kekadang sukati die je ckp broken english..campur malay n bi..sbb kat uma sume org mmg ckp bm..aku je yg ckp campur2 ngan nayli..so far ok je die phm..

Nayli gak da boleh baca doa mkn sendri..baca al-fatihah skit2..zikir2,nyanyi2 mmg da terer..dengar suare die aje la kat uma..asyik menyanyi je..haha

Da maken besar ni mmg da blh harap..bg arahan die da blh ikut..snang hati..cume..yg aku ade sedikit kekesalan..aku slalu termarah die..poor nayli..aku ngah blaja kawal marah..bl penat bese la..mesti nk termrh skit..sbb 2 nayli lg rapat ngan ayah die..ayah die xpenah marah kot..hihi..tp bese la kn..ibu mmg garang skit kn..haha

Sbenanye nayli suke buli ayah die..

Kalu x caye..cer ngk gambo ni..die ckp nak Arriba!!hambek ko arriba..haha



Cete pasal mkn plak..nayli ni ikut mood..kdg mkn byk..kadang x nk mkn..so,kne bg mkn time die btol2 lapar..kalu x die mkn skit je..sanggup mkn buah aje tau..ti bl mlm asyik bgn nyusu..yg payah aku la..asyik nk ngempeng je..hihi..xlarat weh..phm je la bdk da besa nyusu. .rase sakit je die hisap..huhu

Da smakin suke berimaginasi..

Mlm td nayli berangan buat ice cream..wat main cwn bagai..pas2 tunjuk aku soh mkn ice cream yg die wat..layan kn aje la..sedapnye ice cream nayli..haha..

Die gak suke mniru gaya aku depan cermin..abes da brg make up aku..lipstic sume da patah2..pantang lepe..geram btol aku..conteng lipstic kat kaki..pas2 sebok nak pakai blusher la..huhu..mmg perempuan la kamu..

Skang da pandai nak shopping..aku beli brg,die pn sebok nk beli gak..yg ni mmg haru..



Ni gambo kat al-ikhsan..die sebok nak beli sandle..die soh aku beli..siap ckp.."i want..i want"..aku ckp la x muat..die jwb.."muat"..wargh..pas2 die try,pusing 1 kedai..huh..aku pujuk die,tunjuk kasut converse yg ade kat c2..bgtau die kn ibu da beli converse ni hari 2..pakai yg 2 dulu baru beli yg baru..baru die ok..
Ingat ibu cap duit ke???haha..mak aku kate padan muke..sape soh ajar anak shopping..kan da mngikut perangai..tp mmg aku kenan pon ngan sandle nike 2..bln depan la ibu belikn ye..huhu..ibu borek anak rintik!
posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)