Sunday, July 14, 2013

Natural Remedies utk merawat demam.....

Acaner yerk korang handle kalu anak korang sakit?? macam demam ke, batuk ke..or selsema..dulu2 mase aku jahil bab2 natural remedies, aku bg je mkn ubat demam yg doctor bg..tp aku x bg la ubat selsema, ubat batuk or antibiotic..sbb  mmg aku tau, x elok utk baby bwh setahun...

nak di jadikan cete, bln lepas nayli ade demam, tp br skang nak cete..huhu..mase 2 mmg xde 1 ubat pn kat umah aku..abes aku clearkn..aku buang sume ubat dlm tong sampah!!! I hate ubat, especially yg ade steroid!!! ni lpas aku tau keburukan steroid ni la..

mase dpt tau nayli demam, mmg aku cool je..hee..yg glabah katak mak aku..haish..pening aku.sebok soh bg mkn ubat, naseb bek da xde ubat kat umah, ...so, ko tau ape yg aku wat??

aku gune kaedah Apple Cider Vinegar (ACV) Socks

snang je, memule campurkan air suam dlm mangkuk ngan 1 sudu besar Apple Cider Vinegar, kalu boleh gune yg Organic ye..aku gune jname Bragg..rendamkan stokin dlm larutan ACV 2 slame berape minit..ni spy stokin 2 dpt menyerap larutan ACV..then, aku pakaikan nayli stokin yg basah tu kat kaki nayli,kmdn, aku pakaikn 1 lg stoking yg kering pula..make sure gune stoking cotton n nipis je..jgn tebal sgt.. aku pakaikn time tido...mmg berkesan tau guna kaedah stoking ni..

ni kerana,semasa tidur, badan akan mengeluarkan cecair limfa dan darah untuk melawan kaki basah, ia akan merangsang system imun kt...mase aku wat kat nayli, 2-3 jam lpas 2 aku check, stokin 2 kering sgt & panas haba..semua panas badan nayli trn ke kaki..pas2 aku basahkan semula stokin 2 pakaikan kat nayli..org salu risau panas naik ke kepala kan, takut kne sawan..sambil 2, aku lapkan juge kepala n badan nayli ngan larutan ACV 2..pas2 kne kerap bg die menyusu n bg minum air masak ..

Alhamdulillah, tanpa bantuan ubat modern, nayli sembuh sepenuhnye slpas 2 hari..mmg aku cume ulang2 lap n mandikan nayli, mlmnye aku pakaikan stokin basah je..selain itu, aku juge bg nayli minum virgin coconut oil @ minyak kelapa dara..sbb VCO dpt meningkatkan system immune badan utk melawan penyakit..even x sakit pon mmg nayli minum 1 sudu kecil setiap hari..aku pn mkn VCO juge, xpenah tinggal..;)..byk kebaikan VCO ni, gi google la ye..=p

 
 
ok..nmpk x gambo kat atas ni..ni la mknn tambahan yg aku bg nayli mkn..samada diminum atau utk sapuan..
 
 
yg botol paling tinggi 2 Palestine Organic Extra Virgin Olive Oil (POEVOO)..yg ni utk diminum ye, x leh buat masak..sgt byk khasiat die utk kesihatan..utk kecantikan pn blh juge..kalu bdn or sendi2 korang sakit, boleh gak sapu,sapu kat muke pn blh..=)..kalu utk kanak2 plak ia membantu keseimbangan metabolism tubuh, pertumbuhan tulang & tubuh yg baik..aku gune jname Al'ard..
 
yg botol gemuk skit 2 la ACV..aku gune jname Bragg..organic..kalu nak gune jname lain pon blh, but make sure organic n ade tulis "mother" kat botol 2..
 
sbelah btol ACV 2, VCO..utk nayli aku gune jname country farm, beli kat cosway je..die tulis extra virgin coconut oil, tp dr pembacaan aku, xde beza pn di ant extra virgin ngan virgin coconut oil, sbb cara pembuatan die same, kalu olive oil lain la..mmg ade beza extra virgin & virgin olive oil..aku plak mkn VCO jname Catalyst yg botol putih depan botol ACV 2..aku mkn yg softgel..xdan la nak minum yg minyak..loya tekak..huhu..nayli blh la, suke die minum VCO 2..siap jilat2 sudu lg..
 
aku gak bg nayli mkn madu tau..tiap hari aku campurkan 1 sudu kecil madu ngan air masak die..aku gune Manuka Honey..kalu korang nak bg anak minum madu, make sure yg original ye, if not, dorang mesti tambah gule..dr pembacaan aku, ramai kate Manuka Honey ni yg bagus sbb product from New Zealand..hutan kat sane still virgin n tidak tercemar..byk gak khasiat madu ni, ia salah satu mknn sunah nabi..boleh google khasiat madu ni eh..xdan nk tulis..eh, kalu nak lg sihat, korang gak boleh amalkan minum air campuran madu & ACV..2 sudu besar ACV + 2 sudu madu, kacau bersame 1 cwn air..sape nak diet try la..hee..
 
yg botol putih tulisan biru 2 EXAMO..aku bg nayli mkn start umur 1 thn..1 hr 2x..ni utk otak..hemoephaty..lgpn dulu mase aku pregnantkn nayli, mmg aku mkn produk hemeophaty je..jname SALINDAH..aku gune seawal kndgn 3 bln, set pantang pn aku gune salindah gak..mmg xde mkn jamu bagai..
 
byk sbnanye aku nk tulis pasal natural remedies ni..ade byk lg kaedah utk mrawat penyakit n menjage kesihatan..nanti2 aku kongsi lagi..xdan nak tulis semua dlm 1 entry..
 
lg 1 nak bgtau, aku da stop amek vaccine kat nayli sejak umo stahun lu..so, dats y aku kne jage sgale pemakanan die ..tp alhamdullilah nayli bkn jenis yg mudah sakit..tp kalu tibe2 die sakit, insyaallah ade byk cara lg blh digunakan selain mkn ubat doctor..melainkan da xde cara lain,2 blakang cete la kn.. kalu stakat sakit ringan2 ni, insyaallah aku yakin gune kaedah alami je..
 
 
 
 


 

No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)