Thursday, October 3, 2013

Tips mengajar Nayli membaca...

Korang teruja x bile jumpe budak kecil dlm usia 3-4 tahun da lancar membaca? mesti teruja kn..apa yg ada dlm otak korang, mesti ko rase bijaknye budak ni..tp boleh ke budak seusia 2 membace tanpe diajar?? maknenye kt sbg ibu la yg perlu mengajar kn kalu nak dpt hasil yg memuaskan..lain la mmg rezeki korang, lahir2 anak korang da bijak..syukur sesangat..tp ade juge yg kate watpe nak ajar anak awal sgt, nanti bdk bosan bl da besar, xnak blaja ..pd aku pandangan 2 salah..aku bangkang sgt2..kalu ko bijak memainkan peranan, anak ko xkn bosan..like me, my hobby is reading..aku blh membace seawal usia 4thn..n mase umur 4 thn gak aku da masuk sekolah darjah 1..dlm kelas bdk x pandai membaca lg, tp mak aku kate aku da lancar..then sampai masuk U da aku, ade da ijazah sekeping, Master je aku wt penangguhan sampai la ni mls nak sambung..huhu..xde pon aku x suke belajar???? I still like a book..aku sanggup habes duit beli buku, walaupn kekadng x habes bace..hoho..

sbelum ni aku ade wat entry yg bgtau nayli da pandai baca kn?? nayli xla pandai bace buku lagi..tp disebabkan kekerapan aku mengajar menggunakan teknik flash card, alhamdulllah..da nampak hasil..umur nayli skang da 1thn 9bln+..die just boleh baca flash card yg aku tunjuk la..so maken byk aku tunjuk flash card kat die, bermakne makin byk la word yg die tau..tp nak ajar anak gune flash card pon ade cara tau..jgn semberono je bak org jawa kata..sbelom mengajar anak, kt sendri kne blaja dulu..jgn main aci try aje...aku pn br 1st time mngajar, anak 1st kn..baru nk jadikan experiment..tp follow cara2 yg btol, wat kajian n byk membace b4 apply kat nayli..lame gak aku study, mcm nak amek degree plak..ngeh..ngeh

k..entry kali sbenanye aku nak share cara aku mengajar nayli membaca..aku just nak share my experience je, bkn nak ckp aku terer ke ape tau, kt kongsi ilmu yg ade..moga blh diaplikasikn kat anak korang plak..

if korang nak ajar menggunakan kaedah flash card, ade 3 perkara yg perlu korang remember

  1.  Teach fast, fast like wind
  2.  Present new things always
  3.  and do not test

~every session, just pick up any number of flash card..

Recommended to start with 5 cards per session for children 2 - 12 months old..(2-3 session)
Recommended to start with 10 cards per session for children > 12 months old..(1-3 session)

*mase aku x keje lu boleh la 2-3 session 1 hr, now xde makne la kn,,1 hr 1 session je lpas blk keje..kekadg terskip juge..:p*

~tunjukkan flash card laju2 at arm length
~prefer utk tunjukkan flash card dr blakang ke depan
~while flashing, must read the words rapidly and loudly and clear..make sure anak dengar sebutan dgn jelas
~Korang hendaklah sentiase excited, bl korang excited, anak pn akan rase excited!!yey!!
~gune kan words yg anak korang familiar..like hand, eyes, sit,cry,milk,wave..they can quickly associate the sound they familiar with (heard day to day) with the word they saw
~stop before ur childs want to stop..if anak korang klihatan x berminat nak belajar, please STOP..jgn buang mase..nanti anak korang anti bl korang tjk flash card pade session yg lain..like me, bl nayli da tunjuk muke bosan, aku simpan trus flash card, x pon mmg nayli sendri yg ckp NO! bl aku tjk..maksud nye die xmau blajar..bgs punye hint anak aku 2..huhu
~kalau korang nak ajar anak membaca, flash card haruslah hanya ada WORD only, without picture..sbb bl ade perkataan & gambar, bdk lbh prefer ngk gambo dulu, so pikirkan mane 1 yg korang nak tunjuk sbenanye..
 ~utk setiap hari yg berikutnya, buang 1 word & gantikan dgn new word..tp jumlah flash card yg ditunjuk hendaklah sama tiap hari ..
~pastikan suasana semasa mengajar adalah sunyi..jgn buka tv plak, ti anak korang x concentrate..
~lpas da habes sesi flash card 2, ckp yey!!! pas2 aku peluk nayli..die pon suke la...;)..pas2 aku dok2 puji2 die, ckp die bijak la, pandai la, good girl..hee..


TP...semakin besar anak kt, smakin buas la die, maksudnye sudah x geti ddk diam, kalu mase baby lu, die terbaring je lg kn, so aku tunjuk flash card depan mate die, mmg die tgk je la kan..skarang??? ko plak kene kejo die, xpon kalu die geram, die amek flash card 2, die ronyok2 kn..itu sudah pasti..heee~

meh cni, aku ade cara lain nak kongsikn..cara ni la yg aku gune kat nayli skang, sometime die da mule bosan ngk kertas keras 2 kn..=p..kt ni sbg ibu kena la kreatif..eceh, kreatif la sgt kn?? aku transferkan flash card tu, aku gune laptop plak..snang je, gune powerpoint..kaedah lain, tp method same..tekun je nayli, bdk skarang kn suke brg2 electronic ni..huhu

ini Flash Word..tiap hari aku tunjukkan 10 words..






ini aku ajar sebutan Phoenic...sometime aku gune flash card or buku Bacalah Anakku..sometime aku tunjuk gune powerpoint je..nayli skang ngah blajar 2 suku kata..like (a ni )




ini plak cara aku mengajar nayli mengenal Word & Picture..2 dlm 1..sambil mengenal gambar, sambil blajar membaca..ni la yg aku ade ckp b4 ni, yg aku kate jgn ajar anak word & gambar dlm 1 kad..memuler tunjukkan dulu word, then baru tunjukkn gambar...kalu ko nak anak ko knal animal, korang boleh la wat bunyi skali..meow~..hehe











ni aku ajar nayli mengenal Colour..da byk colour yg nayli knal,,aku gune gak care lain, tunjuk something in reality la..kalu die pakai baju merah, bgtau die,die pon bosan kot kalu asyik tunjuk flash card or ngk laptop or TV kn..




lagi 1, korang boleh gak wat sume bende yg aku wat 2 dm ipad or tab..korang kne kreatif k..kalu dlm ipad or tab, lg snang nak angkut ke mane2 kn..tp aku x suke wat kat ipad, sbb nayli xmo ..die mesti nak pgg sendri ipad 2, kalu gune laptop baru aku dpt kawal...

ngk la gambo si nayli ni ngah blajar..pelik?? word tulis bottle, tp die pgg head?? ntah knape la..haha




ok la..panjang berjela entry aku kali ni...ade je lg bende nak cete, tp x larat nak taip da..len entry nanti aku share lg ...

last but not least...bawah ni cara aku ajar Flash Dot untuk ajar nayli mengenal Number...nanti rajin aku wat entry cara aku ajar nayli math plak ye..=)








6 comments:

  1. terima kasih sharing info n tips yg sgt berguna ni..may ALLAH bless! :)

    ReplyDelete
  2. hai.. salam kenal.. pandainya nayli dah pandai baca.. nak try juga tips ni.. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam perkenalan gak..try la..hope memberi maafaat..:)

      Delete
  3. tq for the tips.mmg tgh cari info mcm ni:)

    ReplyDelete
  4. Seronokkan.. kagum kejap.
    sy pun buat yg sama terhadap aisy. 12m.
    Tpi x serajin fyza. Pasni kena rajin rajin. Tq bg inspirasi.

    ReplyDelete

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)