Sunday, October 20, 2013

Progress Nayli~ 1y10m


18hb October 2013,genap umur nayli  1y10m..sudah besar anak ibu..maknenye lagi 2 bulan je ibu nak dpt master in bf..yey!!! tp maken besar, maken kuat mengempeng..wargh..kekadang sampai x larat..especially  mlm..skit2 nak susu!!siap ibu men tipu, bg susu kambing, die minum, pas2 die campak botol  susu, “ibu! Nak susu!! Wargh..=_=..tetap nak ngempeng..lg 2 bln je lg ibu mengepam,  lpas ni da mau stop..nayli akan minum fully fresh milk ..susu kambing segar dr ladang..skarang pon da biasekn nayli minum..gigih kn?? Mencari susu kambing segar,..ibu mane xnk bg yg terbaik utk anakkn?? Lgpn susu kambingkn susu terbaik slpas susu ibu.. akan ibu usahakan mencr susu kambing walaupn mahal..no more formula milk.mudah2an dipermudahkan sgalenye…

Ape ye progress nayli peringkat umur skarang ni..em..meh recall smule..

*Smaken banyak ckp..makin fasih..banyak mulut btol..kat uma mmg x geti diam..kalu kt ngk tv,..die pon ngk gak..pas2 jd tukang crite..ritu ngk cete ade org jatuh motor, nayli ckp..”owh no..jatuh..cakit..accident motor”..haha..comel je..mase ngk lembu korban ritu, riuh crite kat nenek die..”nek..cow..darah..korban” sambil tgn letak kat leher..ngeh..ngeh..pantang nmpak cake..sentiase nyanyi lagu “happy besday liyana..”dok ulang2..sampai jiran  sbelah tego, uma awk tiap hari ade birthday ye..aptb!!bebudak baru pandai ckp g2 la, pas2 berangan speaking mat salleh..agaknye sbb sume vcd die in English,,ngan ngk babytv lg..kjap ckp mlayu..kjap speaking london..layankan je la..yg x tahannye, bl aku marah boleh plak die ckp "garangnye.."..haish budak ni..

*skarang da pandai mkn gune garpu n sudu..mcm org besar mkn..aku pon baru prasan td..kehkeh..slame ni die perhati je cara org mkn gune sudu n garpu agaknye..td ptg aku g bangsar, mkn kat sane, bg die mkn sendri, laki aku bg sudu n garpu, pas2 laki aku cete org yg ddk dpn meje ktrg asyik perhatikn nayli mkn..maybe die mcm pelik kot ngk bdk kecik mkn gune sudu n garpu, tanpe tumpah2..x comot pon..bdk kecik mmg cepat belajar melalui pemerhatian kn?? anak korang mcm g2 x??rase semua bdk same kot..
*lg 1,nayli ni jenis yg xtau malu skit..suke sgt menari..pantang dgr music..kalu kat uma aku x kesah sgt la..ni kat tempat awam pon die akan dancing bl dgr music..baru2 ni aku bawa g parkson, die as usual nak jln sendri, mane nak bg org pgg..rase diri mcm org beso la tuh..huh..kat parkson bese la kn, buka music kuat2,time 2 plak lagu rancak..haaa..ape lg anak dara 2, minta lpas dr aku, pas2 die berjoget kat tgh2 jln..da org lalu lalang sume berhenti ngk..lagi org ramai ngk, lagi rancak die menari..sabo je la..=_+..org2 yg ngk teruje la ngk bdk kecik g2 kn..tp mayb ade yg pk negative, huh..mesti kate mak ape la aku ni ajo anak aku bkn2..wei! aku x ngajo pon tau die mnari..die ngk bbytv die la 2, bkn lagu rancak je die mnari, dgr nasyid pon die blh menari tau..cume mnari slow motion..pd aku, bende2 2 bese la, naluri bdk2 kecik..kalu da beso wat g2, mmg aku rotan aje..huh
*bab blaja plak..for math..nayli da boleh mengire one to twenty (1-20)..yey!!!...punye la lame..da pandai mengire 1-10 mase 1y3m..da masuk 1y10m baru blh mengire smpai 20?? mmg aku x ajar laju2 pon..bior la skit2, advance sgt nanti..lpas ni aku da nak start tambah 1 number every day..hope b4 2years die da boleh mengenal 1-100..<------ni aim="" aku="" neh...="" ni--="">
*progress membaca nayli pule so far aku sgt berpuas hati..hari 2 aku ade bgtau yg nayli da knal 20+ words kn??rupenye bkn..da lebih 50++ words da..ni antara words yg aku dpt detect:::
:: animals-bird-cat-pig-whale-fish-eagle-chicken-duck-cow-frog-horse-crab-bear-wolf-elephant-dolphin-bear-turtle,leopard-tiger-gorilla-lion-red-blue-yellow-purple-brown-black-pink-green-orange-black-lightning-sun-mountain-clouds-leaf-apple-banana-lemon-mango-strawberry-coconut-eat-head-wave-clap-star-spoon-walk-knee-coffee-chair-forehead-head::
ni antara word yg de da blh baca..yg aku da test..just a simple word, lpas ni aku akan ajar word yg lebih panjang n complicated skit..kne slow2, kang terkejut kpale otak nayli nak mngingat,,ngeh2...actually aku yakin byk lg words yg nayli blh bace, sbb ade byk lg words yg die ingat bl ngk vcd your baby can read..dlm vcd YBCR ade lebih kurang 180 words,tp kat atas 2 word yg smpat aku test die..3-4 kali aku test nak pastikan btol x die boleh baca..memule gune word kat powerpoint, pas2 aku tulis kt buku, pas2 kat board die..mmg die blh bace..so aku yakin mmg nayli da blh membaca..sbenanye aku up cete pasal nayli blh mmbace kat blog ni mase die 1y9m kn..actually sbenanye nayli da boleh mmbace mase umur 1y5m..tp mase 2 aku x yakin nak cete..sbb baru blh bace bbrape words..bl da 1 y9m baru aku yakin yg die mmg boleh mmbaca..
ape yg aku catatkn kat cni bkn utk riak tau..aku just nak abadikan sgale yg berlaku dlm kehidupan nayli kat blog ni..mayb bl anak kedua aku blh bace blk, mane tau aku lupe cara nak mengajar kn..disamping 2, aku nak berkongsi ngan korang, mane tau blh jd kn panduan..walaupn xlah segah mane cara aku mengajar..tp alhamdulillah, aku puas hati dgn cara n hasilnye..
*utk huruf phoenic pule..nayli da mengenal semue huruf phoenic kat flash card ..ade 30 huruf. ::.a-z,ng,kh,ny,e :: now aku rase mcm nak stop dulu ajar gune buku bacalah anakku..sbb
aku rase ajar nayli word trus lg cepat dpt hasil..aku prefer ikut cara Dr. Tiltzer.. pengasas program Your Baby can Read (YBCR)..program Little Reader pon lebih kurang kaedah YBCR ni tau..kaedah YBCR ni la yg aku ajar sejak nayli 4m..bacalah anakku 2 aku ajar bl nayli 1y..tp korang blh pilih la nak ajar cara mane, mane yg korang rase ok..aku da try dua2, so aku decide mane yg lebih bagus..aku penah bgtau aku gune program YBCR kat SINI..b4 ni aku ingat aku da penah review pasal YBCR ni..rupenye x penah, kat FB kot aku penah cete..aku review kat c2 bl kwn2 tanye..ti la kalu rajin aku review dlm blog..
*utk huruf sebutan abc biase pon nayli tau semuanye..:: A- Z :: 26 huruf.. actually b4 ni kn aku kate xnak ajar nayli mengenal ABC..aku kn nak die mengenal bunyi sebutan phoenic..TP...aku x ajar pon tau!!!!die main kat ipad n ngk kat Babytv..ngk kat Barney, ngk kat mothergoose club!!! grrr..tetibe die tunjuk kat aku huruf A-Z...die knal semua huruf!!!! bezenye, huruf besar  (A_Z) die sebut sebutan biase, huruf kecik (a-z) die sebut sebutan phoenic..ntah la, x kompius ke nayli, so far ok je nayli, yakin pd keupayaan anak..she is genius..
*huruf hijaiyah pulak....haa..hijaiyah ni aku gune flash card al-furqan..keluaran Read Network gak..


aku ajar gune buku panduan al-furqan..so aku ikut la cadangan mengajar die 2..aku da start ajar mase die 5months..ade turutan kat flash card 2..nayli da knal semua huruf hijaiyah baris atas..contoh mcm dlm gambar kat atas..baris bwh nayli mcm blur2 la..kekadg btol, kekadg blur, tp bile yg ade baris atas, bawah n depan die tau pulak bace..
:: a i u- ba bi bu- sa si su, etc ::

tp don wori, tiap hari aku ulang balik ajar yg baris bwh spy die hilang blur die tuh..huhu..aku rase mcm nayli da boleh start blaja iqra' la..haha..sbb kalu aku ajar ngaji, mmg die follow je..da boleh ke ek???nanti aku try tanye org yg lebih pakar..


*nayli da knal 10 jenis warne da..
::blue-red-orange-brown-black-white-purple-pink-green-yellow::
ok la kn..warne asas die da knal..tgl nak knalkn violet & indigo plak..2 warne ni mcm purple, so aku takut die confuse..sedangkan aku sendri kompius..haha
*then..nayli juge suke menyanyi..lagu2 yg die salu nyanyi..
*twinkle twinkle little star,baa baa black sheep, row row your boat, intsy wintsy spider,old mc Donald, wheel on the bus,brother john*
ade lg ke ek..aku lupe la..die xde la nyanyi clear sgt..pelat2 die la, tp berbutir la bunyi lagu yg die nyanyi 2..layankan je la..
*nayli da boleh bace Al-Fatihah tau!!suke..tp pelat2 die..kalu aku bace die da blh ikut..same gak ngan doa mkn..lpas ni moga nayli cepat la hafal al-fatihah secara clear,then nak ajar surah2 pendek plak..b4 tido salu gak buka ayat2 quran, bg die dgr n ingat...jgn ingat dunia je, akhirat pon kne seiring..solat wat mase ni nayli xpenah ikut skali lg..mengacau ade la,,pas2 die lakonkan la , tiru gaya aku solat, siap tiru gaya baca doa qunut..huhu..time tido plak berzikir..aku salu bace "subhanallah, walhamdullilah wala ilahaillah wallahuakbar~..die siap ikut skali..xpon die sendri baca "lailahaillah" sampai tertido..gud girl..ni kalu dlm buai la, kalu tido baring sambil mengempeng, xdele..eh, nayli tido buai lg tau waktu siang..mak aku la 2..sbb cpt skit nayli tido..mlm nayli x nak tido buai..lg best mengempeng katenye..huhu

*kalu bergambo suke wat mimik muke!!! geram btol!!huhu..ingat comel la 2...



We are happy family..(,")

 *adakah perangai nayli sentiase menyenangkn aku??? owhhh..tidak..huhu..budak ni kuat mlasak..mcm  x pernah penat..kalu ramai org, die xkn tido!! unless ko amek die, bw masuk bilik..baru die tido..kalu bw g shopping complex, mmg azab..xgeti diam, bawa g uma org pon same, ade je bende yg die nak wat, sgt panjang akal..xpe, think positive, budak bijak mmg begitu..fuhh...moge bl besar nanti kamu menyenangkan ibu & ayah..amin..
ape lg ek progress nayli, ntah la, bl nak mnulis, lupe manjang ..haha..;p..2 je la yg aku ingat wat mase ni..sume coretan ni sbg kenangan..mane tau nanti da besar, bile nayli tanye aku, aku soh je die refer blog ni, boleh??? hahaha







2 comments:

  1. pandainya nayli.. da reti ngira....
    hafidh kena tunggu orang ckp one... pastu dia cont. two... pastu da... no more number... uhhuhuuh

    ReplyDelete
  2. Lame2 ti hafidh pandai mengire..cume kne slalu dedahkn die pd number..:)

    ReplyDelete

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)