Saturday, December 28, 2013

"nenek sudah tua" bak kate nayli..;3

Assalamualaikum...

Skang nayli berada di fasa nk blaja ckp dgn fasih..tp xdela terang mcm kt2 ni xckp..tp i think quite ok la..masuk 2 thn..maken petah da ckp..but still ade juge bhs german die..haha..still dlm learning process..

Smlm time ddk dlm blk nk tidokn die..die menyanyi! Lagu yg die nyanyi aku xpenah pn ajar..nayli mmg suke menyanyi kat umah..lagu twinkle2..itsy bitsy spider..lagu al furqan la..kalu org dgr blh tau la lagu yg die nyanyi, tp lirik yg btol skit je..yg lain ke laut? Suke hati die je ubah lirik..hihi..

*tp jgn ade mulut longkang plak yg sebok nk ckp watpe ajar nyanyi, baik mngaji..dua2 aku bg die dgr..kalu aku x ajar, tp die ngk kat cd education die 2..die tau gak nyanyi..ok stop blaming! Budak baru 2 thn kot..

smlm die nyanyi lagu burung kakak tua ..

"burung kakak tua..hinggap di jendela..nenek sudah tua..giginya tinggal dua"

Mmg aku terkejut wey! Sbb die nyanyi x pelat n lirik btol..yg x tahan 2 die ulang byk kali kat part "nenek sudah tua,giginya tgl dua"..mmg lawak..pas2 die ubah plak lirik jd " ibu sudah tua". Eh ? Sukati eh ckp ibu da tue..haha..nenek 2 btol la.;p

Serius aku xpnah ajar lagu ni. Sbb mmg lagu yg aku bg dgr majoriti in english..even nasyid pon aku cari yg english..bese la prasan mat saleh..haha..i hav a reason! X pyh la aku nk terang satu2..sigh..

Aku tanye mak aku, ade ajar nayli ke..mak aku kate mule2 nayli yg nyanyi kat mak aku..tp mase 2 lirik x penuh lg..aku detect nayli dgr anak kazen aku nyanyi..2 yg die ingat melodi lagu 2..then br mak aku nyanyikn die lirik penuh..hihi..good girl..cpt btol die ingat..

Td plak b4 tido..dlm blk gelap2..mulut die xhenti nk berckp..yg klakar die ckp ape tau?

" this is my uncle..pak ngah n mamad..owh no!! I dont know"..

Padahal dlm gelap2..blh plak otak pk mcm2..yg xthn 2 asyik ckp ' i dont know' skang ni..

Td g mydin..bg die naik basikal..konon nk beli la kn..tanye die.." nayli,do you want a bicycle?"..ngan muke serius die jwb " no, i dont want"..sambil goyang2 tgn ckp xnk..sudah??? Hari 2 beria bgtau aku die nak basikal..xnk plak..aku soh naik pn xmau..ok fine..aku tanye die "why u dont want?..die jwb " i dont know"..haha..ayat x blh blah....pusing2 dlm mydin..g kat tmpt biskut..die amek biskut smbil ckp " i want this"..mihmih..org bagi basikal xnk..biskut yg die nak????layan je la..jimat duit..

Skang prangai n percakapan kat uma mmg kne tapis..sbb mmg die copy paste trus..td aku borak2 ngan laki aku cete pasal keje..nayli ddk kat high chair die mkn..jauh gak la ngan ktrg..aku bl da syok borak..tekeluar la perkataan *mampus*..sbb ngah bengang ngan seseorang sambil cte kat laki aku..ttibe nayli menyahut.sebut perkataan 2 juge"!! Errrk?? Sudah..aku ngaku je..bahase aku mmg terok..ngeh2 ..2 yg terlepas 2..ok..lpas ni kne berhati2 bl berckp..


Ngah ajar nayli minum gune botol..aku da ade solution nak wean off die..ti aku kongsi..ni dlm process..xtau berjaya x..

Bdk kecik ni kalu main..ngk la!! Mcm kapal karam rumah..

K..sampai cni je dulu..daaa~

No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)