Tuesday, September 2, 2014

Mengajar phonics sendri kpd anak menggunakn Phonics Junction for Little Muslims


Assalamualaikum...aku nak share kat korang tools yg aku gune kat nayli..aku rase bende ni bermanfaat bg korang yg nak memperkenal kn alphabet and phonics kat anak2..

Dulu nayli pandai membaca dulu sebelum die kenal huruf ABC..actually aku mmg xde ajar die ABC pon..die tau ABC melalu video2 dlm ipad ayah die..dlm aku ajar die mmbace gune kn flash card words..sambil 2 aku perkenalkn gak kat die phonics..aku knalkn kat die alphabets and the letter sound..dulu aku gunekn buku read easy and bacalah anakku.. kalu beli buku 2 ada skali cd utk ajar ibu bapa sebutan phonics 2..b4 nk ajar anak, kt kne tau dulu nk sebut  phonics dgn btol..kang ajaran sesat plak ko ajar..haha

Kalu korang penah anta anak2 g playgroup..mesti akan tau lagu "Ant on the apple,a,a,a.."..aku da pegi 2 jenis playgroup..pendekatan yg dorang gune lebih kurang je..lagu yg same gak dorang gune..


Skang aku da blh nyanyi sendri ngan nayli kat umah..xyah g playgroup da..huhu..aku gune Phonic Junction for Little Muslims..ia more 2 islamic skit ..nayli pn da hafal skit2 lagu dlm buku ni..yg lg best die ade sediakn skali CD..so kalu korang rase mcm malas nak jd cikgu,ko on kn je kat vcd player..bg anak ko dengar..ko just tolong pgg buku selakkn je la buku 2..mcm aku kalu mls,nayli selak sendri la buku 2..huhu

Cth isi kandungan buku ni



Buku ni bersaiz A3..warne2 dlm ni pon mnarik..bdk2 mesti suke..Kalu nk tau cara menggunakan buku ni, kne la beli ye..hee..aku x jual tau..aku just nk share je bende2 yg bagus ngan korang..tp kandgn buku ni more islamic,and pendekatan yg dicadangk utk mngajar anak2 pon islamic..kalu non muslim mayb blh cr buku Ant on the Apple..

K..ni video pendek nayli mase die gune buku ni..aku mls nk join die..so aku buka kat radio je..haha..pandaila die bawa diri..sempt la aku nk mandi n solat jap tanpe dikacau..;p


Eh lupe nak bgtau..aku beli buku ni kat www.byummwaliyya.com..nk tau lebih lanjut bab harge sume ngk kat c2 yek kwn2..

1 comment:

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)