Monday, September 29, 2014

Seminar Kaedah Mengajar Membaca Kaedah Fonik

Assalamualaikum..

Sabtu lpas,27/9..aku join seminar mengajar membaca kaedah fonik anjuran ReadNetwork di Perpustakaan Raja Tun Uda,Shah Alam..ReadNetwork ni publisher bagi buku Bacalah Anakku,Read Easy and Al- Furqan..dlm entry lame aku byk da aku cete pasal buku2 ni..sbb aku ajar nayli gune buku keluaran Read Network ni..



Mase pendaftaran aku bawa si nayli..die nmpk je banner ni dr escalator die da menjerit.."ibu..ibu..book readeasy 2 same ngan nayli punye la"..nayli mmg ingat buku2 yg aku beli utk die..

Oleh krn seminar ni kat shah alam,kol 7.30 pg aku da gerak dr seremban..dlm 8.30 pg da smpi library ni..sian nayli..kne bgn awal..tp nayli x ikut aku masuk dlm audutorium pon..aku tau jenis nayli mcm mane..kompem die x akan ddk diam..nanti aku x concentrate nk dgr, n risau gak akan mengganggu peserta lain..nayli n laki aku ddk dlm library kanak2 kat ground floor..seminar ni 3 jam..dr kol 9am-12pm..

Seminar ni dikendalikan oleh 2 org penyampai..En Othman dan Pn Nik Eliani..mereka penulis bg siri cepat membaca Bacalah Anakku and ReadEasy..seminar ni bgs la bg parent yg nak tahu lebih lanjut berkaitan mengajar fonik ni..die afe ajar basic2 utk mngajar..kalu nak tahu lebih lanjut berkaitan fonik ni blhlah tanye en.google..hee..entry2 lame aku pon ade aku cete..ni taip gune hp,pyh nak letak link2 bagai..mcm nayli skang da gune buku readeasy no.4..aku ajar gune bi dulu memandangkn nayli mmg da blh membaca skit2..

Tp kalu ikut penyampai mase seminar..prefer ajar anak mmbaca umur 3y above..sbb mase 2 anak da pandai menggabungkan bunyi..tp bl anak umur 1 year,da blh perkenalkn bunyi..jgn ajar ABC ye..itu thumbs of rule die..mereka hanye perlu tahu bunyi dan dikaitkan dgn simbol (huruf) yg diajar shj..ini sbg asas utk dorang start membaca ti..

Kalu nak ajar anak mmbace gune siri membaca keluaran ReadNetwork ni..dorang mcm x prefer la penggunaan flashcard yg berulang2 mcm glen doman 2..buku Peter and Jane pon dorang x prefer..sbb pd dorang repetition 2 sbbkn bdk2 menghafal..bkn mmbaca..it depend la pd korang nk ajar anak korang mcm mane..mcm aku mmg aku da ajar nayli gunekn flash card dr baby..then die pon da blh membaca buku peter and jane 2..aku ajar die serentak gune read easy ni..so far xde masalah..malah aku ngk nayli lg advance dr umur die..

Nayli mmg da knal semua bunyi and kenal simbol huruf..aku dulu mmg elakkn die blaja ABC..tp lagu kanak2 byk sebut ABC kn..last2 die tau sendri..sigh...
Lgpn aku ngk kebanyakn parent mcm bangge je kalu anak pandai ABC kn..hee..kalu bdk kecik xtau ABC 2 mcm pelik je..ni akunye penilaian pd org2 yg aku jumpe la..tp x kisah la..pndapat and cara masing2..





Skang aku nak nayli mahir dlm menggabungkn bunyi...mmg aku xkn ajar nayli mengeja..kalu ajar mengeja,itu bknlah fonik namanye..cth mcm c...at..nayli sebut asing2..then soh die gabungkn..payah gak sbenanye..sbb nayli ngk word die trus sebut cat..haha..adeh..xpela..practice make perfect..da pandai mmbaca b4 blajar blaja fonik pon pening gak..hee..tp small matter je la 2..kan nayli kn??huhu..

Ritu bl aku pos kat FB..ade kwn2 aku yg tanye nape x inform ade seminar ni..ade la aku share..dorang x prasan kot..xpe jgn risau..nanti ade lg 1 Nov 2014 kat Putrajaya..jgn lpas kn peluang ye..

Lpas ni aku nak g kursus intensif mengajar BacalahAnakku and ReadEasy plak bln December ni..20 -21 Dec..jom ramai2..aku mmg suke g seminar utk ajar anak sendri..sbb aku rase itu tggjwb aku utk ajar anak..walaupn aku bekerja,xnk jdkn itu sbgai alasan..aku xnk lpaskn sume tggjwb aku pd cikgu..kesian la cikgu2..bkn anak kt sorang die nak ajar kn..sbb pd aku pendidikan haruslah bermula dari rumah..xkire ko bekerja ataupn surirumah..da...

1 comment:

  1. menarik... aku br nak start mengajar ni.. uhuhuhuh dah rasa selesa sikit dengan budak berdua ni.

    entry terkini...100% untuk mu

    ReplyDelete

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)