Monday, April 21, 2014

Aktiviti spy anak fokus apb melakukn sesuatu

Assalamualaikum..

Ade org tanye aku camne nak bg anak fokus bl wat sesuatu aktiviti..sbb bdk2 besenye cepat je bosannye kn..aku sendri mengalami masalah yg sama..nayli ni idaklah sentiase fokus pong..da la kne ikut mood..maksudnye kne pandai layan la bg mood baek punye..

Actually kt sbenanye kne bg die activity yg memerlukn die fokus..pyh kn bl anak x fokus..cthnye si ibu da smangat nak mengajar anak membaca..smpai kat anak baru sebut 1 word,da larik da..hee..xpon konon nak bacekn buku cete,x sampai 1 page..larik juge!!! Kihkih..pernah alami x????

Aku pn pernah alami dulu..stp kali bende ni berlaku,aku dok pk ape solution..mcm2 la aku wat..boleh la..sbb aku da blh detect la ape aktiviti yg nayli suke..so ape yg die suke..lame la die mengadapnye..

Ni aku ada wat satu activity utk ajar nayli supaya fokus n utk kemahiran motor halus die..




Using tweezer to build up fine motor skills

Caranye mudah aje..cume perlukan 1 bekas berisi kacang or ape2 yg korang rase seswai..aku gune bunga lawang yg da pecah2..2 je yg ade kat uma..then penyepit n 1 bekas utk ltk kacang yg disepit 2...

Bg kat anak korang..test la bape lame die blh fokus..nayli lebih 15minit die mnghadap bende 2..kire ok la kn..lame gak..bkn senang tau..da la aku gune sepit angkut 2 je..die nak pgg pon pyh sbb kecik..hihi..







Nayli pd aku mmg fokus la mase wat aktiviti ni..smpai kerut2 muka..aku konon ckp kat die nk tolong..die ckp no!..huhu..berusaha sendri..tiap kali berjaya sepit,n letak kat bekas 1 lg 2,die ckp yey..aku tmbhkn smangat la..kate die gud girl la..pas2 give me 5 la..hee..2 yg smangat membara agaknye..haha

Korang try la..mane tau menjadi..sharing is caring kn..

Daaaa..

JazakAllahukhair
posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)