Wednesday, April 9, 2014

USAHA

Dulu..mase aku belum ada anak..aku penah berangan..kalu ade anak,nak hantar anak masuk skolah bagus2..hantar tuisyen 1st class punye..bg anak jd bijak..sbb kebanyakan budak2 yg bijak aku ngk anak org berada..mak pak nye byk duit,blh hntr ngaji tmpt bagus2..kirenye ade duit,apa saja kt boleh buat la..nmpk x sgt penting nye kuasa duit..nmpk sgt aku ni terpengaruh ngan novel..haha..

Tp 2 dulu..mase blom kawen..terpengaruh ngan novel 2..mase pregnant aku byk baca buku2 motivasi n kerohanian..tp perangai same jek x brubah2..ahak..

Bl da ade anak ni..mmg mcm2 impian yg aku bina,nak anak aku mcm ni,nak anak aku mcm 2 la..haish mcm2 la..tipu la kalu korang xde impian mcm aku..xkn la korang jenis lpas beranak,xkisah la anak nak jd ape pn..mcm 2 ke???x knnn..x kn....

Tp ,kalu ade impian,tp xde usaha kt boleh dpt ke ape yg kt impikn???mungkin ade yg dpt gifted mcm 2..dok goyang kaki je..sbb rase da blaja tinggi,masuk U bagai..anak lahir kompem blh jd genius mcm mak pak nye..ohhoi..jgn berangan la..aku tekan kn lagi..x semua org 'gifted' mcm 2 hokey...

"Kalu ko nak anak ko hafal quran,ko kne la ajar n bg die dgr ayat quran slalu"

"Kalu ko nak anak ko pandai membaca di awal usia,ko kena la ajar die dr kecik"

"Kalu ko nak anak ko pandai kencing x gune pampers,ko kne la potty train die"

Ye dok????ke mmg ade anak yg lahir2 trus pandai g toilet nak kencing??pandai mmbaca buku walaupn maknye xpernah tunjuk even flashcard pon kat die?ade ke?ade ke?cer bgtau..

Pada aku itu semua memerlukan usaha..kt sendri yg perlu mendidik anak kita dari kecil..bukan nye pengasuh..bukan taska..mmg la kt kene hntr dorang kat sane sbb kt bekerja..tp didikan awal 2 maksud aku..

Tp..bile kt ajar die mcm2...ajar hafaz surah,tp x hafal2,ajar kenal huruf,tp x ingat2..jgn la kita give up..otak setiap budak 2 x sama..jgn la ko ngk anak si polan 2 umur blm smpai 2 thn da boleh membaca,anak si polin 2 plak umo 2thn stengah da boleh hafal 10 surah,ko ngk 2,jgn ko nye darah menggelegak naik kat kepala plak..

"Apsal la aku ajar anak aku ni tp x geti2,xphm2,xhafal2!!!"

Ohhoi!!!!setiap budak x same..ade yg cepat ade yg lmbt...

Meh aku nak share skit..

"JANGAN TERLALU FOKUS PADA HASIL...ALLAH TIDAK AKAN BERTANYA TENTANG HASIL...FOKUSLAH PADA USAHA..USAHA YG SEDIKIT JIKA DIKUMPUL MAMPU MENJADI BESAR!1!!!

Lakukan sedikit demi sedikit..akhirnya ia akn menghasilkn sesuatu yg besar

Ok...2 je aku nak kongsi..punyela pnjang lebar aku tulis..pongkok pakalnye adalah usaha..



Ini la harta berharge aku dunia akhirat..semoga membesar menjadi anak yg solehah dan bijak..ibu akan lakukn yg termampu utk mendidik awk mnjadi insan yg berguna pd bangsa dan agama..
posted from Bloggeroid

1 comment:

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)