Friday, April 11, 2014

Mengajar Anak Mental Arithmetik

Assalamualaikum..

Hari ni terajin plak nak cete pasal mental arithmetik..da lame nk share pasal ni..tp mls nk mengarang..aku da start ajar nayli Mental Arithmetik bln February..kirenye baru 2 bln..bende yg baik marilah kt berkongsi bersama..x baik lokek sorang2 tau..

Tau x ape itu Mental Arithmetik..

Mental Arithmetik merupakan satu kaedah pengiraan melibatkn (+,-,×,÷) di mana pelajar akan mmbayangkn pergerakn manik2 sempoa bg menyelesaikn masalah pengiraan tersebut..ia melibatkn tahap penguasaan otak kanan..

Kelebihan anak yg diajar Mental Arithmetik:

1. Berkebolehan mengira dgn cpt dan pantas
2. Mencungkil kecerdasan minda dlm merangdang daya tumpuan,pendengaran teliti,penglihatan dan disiplin masa
3. Menambah keyakinan diri dismping cekap dlm mata pelajaran matematik
4. Meningkatkan kecergasan reaksi terhadap sesuatu,mudah mengikuti dan memahami pembelajaran guru
5. Keupayan pemerhatian yg lebih tajam

Eh ada byk lg..letih la nak taip..kikiki

Apakah langkah awal sebelum mengajar anak Mental Arithmetik??? Nape aku ajar nayli awal sgt???

1. Anak korang mestilah memahami konsep nombor dan bilangan
2. Sekurang-kurangnye mestilah mengetahui nilai dan nombor 1-10
3. Boleh menulis nombor 1-10

Utk nayli,1 dan 2 tu mmg kompem da lpas..b4 umur 2 thn mmg die da blh mengira 1-20..aku mmg da train die wat operasi pengiraan gune flash dot card..
Yg no.3 tu mmg nayli x lpas lg la..tp die da kenal no..jd walau x geti tulis,die sebut je la kn..xde masalah..

Alat yg digunakan utk blajar Mental Arithmetik????

hanyalah SEMPOA

Dari mana aku tau pasal Mental Arithmetik ni????

Okeh..meh aku cete..aku dpt info ni dari Pn.Lina Karim from Islamic Parenting Network..ala..xkn x knal..ibu Darwisy n Darwisya 2..yg anak die hafal quran dr kecik 2..aku ni jdkn la die idol utk mendidik anak aku..aku start email die tanye cara nak ajar nayli mase nayli umur 4 bln..maksudnye sejak bln 4 2012 aku da start tanye pndpt die utk ajar nayli..smpai skang pn ade bende yg aku still follow pasal cara didikan anak die utk hafal quran 2..selain baca blog die,aku x puas hati,2 yg aku email die..naseb bek die layan..tp skang aku rase die da xde mase sgt nk reply email,sbb admin die yg reply..2 thn lpas die sendri yg reply..

IPN ada wat kursus Mengajar Mental Arithmetik pada anak..da 2 kursus aku terlepas xdpt g,bln lpas..lg 1,esok 12/4..ni pon aku x dpt g gak...warghhhh...sadis....skang aku hanye ajar berpandukan E-book yg aku beli dr IPN ni juge..siap dpt voucher utk g kursus ni..tp asyik xde kesempatan..sedih tau..

Meh layan gambo2 nayli mase blajar Mental Arithmetik kat umah..









Ajar mental arithmetik ni mudah je..hanye seminggu sekali sahaja tau..cume kalu nak bg anak ingat nilai manik sempoa 2..tiap hari tunjuk la flash card kat anak 5 minit je..wat cara istiqamah..aku pn x istiqamah sgt..haha

Ok..saya sudah,anda bl lg..ceh..mcm nak ajak mengundi plak..hihi..:p
posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)