Tuesday, April 22, 2014

Cara mencuci buah dan sayur

Assalamualaikum..

Hari ni terajin plak nak cete pasal cuci2 ni..korang kalu nak mkn buah or nak masak sayur,acaner korang cuci yerk..dulu mase kecik2 ayah aku salu rendam dulu buah2 yg dibeli ngan air garam..sbb katenye nak buang kesan racun serangga yg ada..

Sbb biasenye buah yg ditanam secara konvensional or tradisional mmg menggunakan racun serangga..melainkn korang mmg jenis mkn buah n sayur organic je..kalu aku xde la nak salu beli buah or sayur organic..pokai den..hinggat murah??huhu..dulu nayli mkn sayur organic la..mak aku tanam blakan uma aku..nk msk petik aje..

So sejak ada anak..aku particular la skit..aku x cuci buah ngan garam..sbb garam da la x elok utk usus..lg utk bdk bwh 2 thn,sedangkn dulu aku beria xbg nayli mkn gula n garam bwh 2 thn..pas2 tetibe aku rendam buah dlm air garam plak?its a big NO! Bkn ape..ini utk kebaikan jangka masa pnjang nayli gak..so aku gunekn tepung jagung utk rendam sgale buah nayli..tp aku lupe knape aku gune tepung jagung..aku jumpe info to kat group HSFFYB dulu
..

So skarang aku ade jumpe cara baru pule..gunekn Apple Cider Vinegar (ACV)..ACV ni ada byk kegunaan yg bermanfaat..slh satunye sebagai agen cleaning dan tujuan perubatan sbb ACV ni anti fungal,anti viral and anti bacteria..aku bese gune ACV utk rendam oat,badam n mknn berunsurkn bijirin..knape?..rase mcm penah cete..huhu..tanye en.google la ye..hihi..pas2 kalu nayli dmm pn mmg aku lap gune ACV or wat ACV socks..

aku gune jname Braggs..xkesah nk gune jname ape..tp prefer beli la yg organic..



Cara utk mencuci buah n sayur menggunakan ACV adalah sgt mudah..

1. Tuangkan air ke dlm bowl,make sure buah or sayur ditenggelami air ye..

2. Add 1 tablespoon ACV

3. Rendam selame 5-10 minit

4. Scrub buah n sayur gune brush (ni aku skip,malas..haha)

5. Cuci dgn air bersih n letak buah or sayur kat atas towel or hand dry them..

Settle..snang kn?


JazakAllahukhair
posted from Bloggeroid

1 comment:

  1. terima kasih atas inspirasinya! Betul sekali, makanan sehat memang sangat penting, akan tetapi peralatan memasak yang sehat juga sama pentingnya.
    regards,
    Langkah Membuat Roti

    ReplyDelete

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)