Friday, April 18, 2014

Psycho anak utk membaca

Assalamualaikum..

Sape ada problem anak ssh nk concentrate bl kt ajar???

Anak x geti ddk diam??

Anak wat xtau je bl kt soh die ikut kt baca????

Anak wat dunno je bl kt buka buku???

Bende 2 sume normal bg kanak2..especially la yg umur 2-3 thn..sbb ade org kate blom masenye kn..

Tp bg yg rajen n ade smangat nak mulakan pendidikn awal ..meh aku kongsi tips sikit..

Tip2 ala2 sengal aku sendri..aku terpikir sendri nak wat..xde refer mane2 artikel or pakar bertauliah..haha..

Tapi kalu ade kesan sampingan drp tips ni jgn salahkn aku ye...ngeh..ngeh..





Paham x ape yg aku try nk bgtau????

Nmpk x dlm gambo 2..

Situasi bg gambo 1st:

Nayli ngah main lego..aku ajak die baca buku read easy..tp die said no..die nak main lego n ape ntah name bende 2..lupe plak..



Ok nayli..find!! xnk sudah..before 2 smbil die main aku bacekn buku In a Life of Muslim Child ..then..aku buka buku read easy mcm dlm gambo 2..aku biarkn..then aku amek mainan alphabet die 2..aku bace read easy 2 kuat2 sambil aku susun huruf 2..die nmpk trus dtg kat aku..haa..bijak x..trus die nak blajo gak..

Situasi bg gambo 2:

Pn same,aku ajak bace buku die xnk..die kate nak main dough..sambil die main,aku ltk buku kat dpn..pas2 aku bace kuat2..da abes bace aku biarkn je..xlame lpas 2,die bace sendri ayat kat buku 2..

Amacam..ok x aku psycho nayli??haha..xyh pakse2..ko ltk je buku 2 kat dpn die..ngeh2..sbb die da pandai bace..tp pyh nk soh die bace..demand sgt..haha

Nayli skang da boleh baca buku read easy series 2,ms 18..baca ikut mood..kalu mood baik,die nak blajar,mood x baik,jgn harap..

Kalu nak sih bace buku al-furqan lg la pyh..fuhh..ni ko tau aku wat camne plak???aku buka mukasurat yg nk soh die bace,pas2 aku ckp ape tau..

"Nayli,lets we shouting at nenek..pas2 aku tunjuk huruf yg nak soh die bace..die ngan sronoknye g jerit kat nenek die sambil sebut huruf hijaiyah 2...haha..ntah hape2 aku ni ek..mak aku melekek lekek..smpai mcm 2 skali aku anak..lantak la..ko ingat senang nak soh bdk mcm ni blaja..haha..jgn harap..anak aku la,anak org len aku xtau..tp sbenanye mcm xsopan lak ajar ngaji jerit2..hihi..ala bkn jerit kuat pn..sbenanye bace ngan nada tinggi je..;p

Ye la..aku nak tau die tau bace x..kalu die xnk..kne wat mcm2 gaya baru jalan tau..

Kalu nak ajar anak knal huruf pn blh wat care ni..just sebutkn huruf..tunjuk flashcard..die ngah main 2..ltk je dpn die..

Okey??lain org lain cara..tp xsmesti cara kt btol..kalu xsuke jgn follow..ngeh2..

JazakAllahukhair
posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)