Sunday, April 6, 2014

Nayli Reading Progress: Early Reading Series*Read Easy Phonics -Series 1*

Assalamualaikum..

Nayli da 2yrs 3mth 20dy..
Hari ni aku nk share reading progress gune buke Read Easy Phonics..dulu aku da pernah share pasal set Bacalah Anakku..dua2 adalah keluaran ReadNetwork..

Mase umur nayli stahun aku beli set bacalah anakku & al-furqan..time 2 aku just nk ajar nayli knal huruf..ajar die gune sebutan phonics..sbb priority aku ajar die membaca gune kaedah flashcard..smpai ke hari ni pn aku still ajar die gune kaedah flash card..tp bkn gune kad..aku gune powerpoint..ni pon aku da pernah share dlm blog..ni saje plak nak ngk keberkesanan gunakan set Read Easy ni..

Baru 2 minggu lpas aku tergerak hati nk ajar gune set Read Easy ni secara istiqamah..hehe..sbb nayli jenis yg x suke gune buku..gune laptop die nak..bl bg buku,die lari2 xmau..sbb 2 aku delaykn penggunaan buku..lgpn pd pendapat aku..nayli da blh membaca byk word,hingga 2-3 ayat,maknenye bl gune buku,aku rase x ssh sgt..sbb series 1 word die simple2 je..maksud aku delaykn penggunaan buku 2 jgn salah faham..buku yg digunakan utk nayli belajar membaca tau..tp kalu buku cete yg ade kat uma ni die rajen je buka..aku la yg tolong baca..buku2 2 die ok..

Skang nayli da habes baca buku read easy series 1.. die blh baca sendri..hmpir 2 minggu gak die amek mase nk abeskn 1 buku 2..sbb????kne ikut mood die..kekdg smpi 2-3 hr die lngsung xmo baca buku 2 bl disuruh..aku soh die baca sendri sbb aku tau die geti..tp bl die xde mood,die ngk je buku 2..xpn die baling..aku baca soh die ikut pn die xmo..;(..haha..tp bl aku transferkn bende 2 dlm laptop..elok je die baca..apa masalah sbenanye???haha..layankn je la..aku pn xde nk pakse..tp mak aku dpt detect 1 bende..rupenye bkn die x mo baca,tp sbb die da bosan bl asyik soh ulang bende yg same..hmm..so,officially hari ni ajar gune series 2..



Dlm gambo atas 2 page terakhir yg nayli baca..da khatam series 1..kt pndah to series 2 plak..chaiyok nayli!!

Dlm mase yg same.. lpas die da khatam series 1 tu,kt kne la wat activity book die kn..







Ni semua nayli buat sendri tau..die sendri pgg pensil n matchkn jawapan..yg garis tegak 2 die gune pembaris..baru blaja gunakan pembaris..;)..cume yg huruf "c" 2 laki aku yg wat..sbb nk tunjuk nayli cara nak match n garis..pas2 yg lain nayli wat sendri..aku dok tepi la..yg word mcm "cat and tot",memula aku soh die baca..lpas die baca btol aku suruh die match ngan picture...n jwpn die btol..syukur..die ingat ape yg die blaja..

Skang nayli ngah belajar menulis n pgg pensil dgn btol..aku ajar die tulis atas titik2..die sambungkan..tp nayli ni jenis skejap je nak dok ngadap..pas2 bende lain yg die nk wat..



Pada aku xkisah sbb mmg die kecik lg..aku ajar ni pn selit2 ngan waktu main die je..aku sronok nak ajar die..lg sronok kalu ngk hasilnye sgt memberangsangkn..



Skang nayli gak ngah gune buku al-furqan siri 1..yg ni progress lmbt skit..baru muka surat 11..xpela..mcm2 beno bende die nk kne baca..haha.. surah al-fatihah die da blh baca..skang ngah hafal surah al-ikhlas..hope dpt hafal dlm mase terdekat ni..blh hafal surah lain plak..;)

Lgpn mase sgt limited..blk keje aku just peruntukkn stengah jam je layan die,pas2 aku nk wat keje uma,kemas2 n wat keje len..laki aku lak amek turn layan die main..kalu mls nak layan..aku buka je vcd baby khalifah bg die ngk..kat kol 11 mlm aku bw die masuk tido,b4 tido ajar die hafal surah then tido..time tido mmg aku on vcd surah2 yg aku nk die hafal..so spanjang waktu tido smpai esok pg kami dgr alunan bacaan surah2 tu..hope cara ni dpt wat nayli cepat menghafal surah2 dlm quran..mudah2an dgn izin Allah..harap sgt nayli blh jd mcm adik darwish n darwisya..aminn..

Kekadang rase mcm nk benti keje smule je..rase skejap sgt dpt peruntukkn mase ngan anak..;(..apakan daya..nak cr rezeki..sabtu ahad pn berjln ngan cepat sgt..hmmm...
posted from Bloggeroid

1 comment:

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)