Sunday, April 27, 2014

How can i make my 2 years old love Allah?

Assalamualaikum

Rasanye umur brape yg seswai utk memperkenalkn konsep kewujudan Allah kpd anak ye? Aku skang mmg da start cete tntg kewujudan Allah kat nayli..aku cerita kat die Allah created the sky,sun,moon,star etc..same gak aku da mule cite tntg our first messenger,Nabi Adam n our last messenger,Nabi Muhammad..

Tp actually aku sendri x pasti da seswai atau x..pendapat aku la,mmg ptt,sbb xkn nk cete fairy tale story plak kn..xde unsur2 islam langsung..lg pn mcm nayli da umur 2thn 4 bln..mmg dia da mule faham..amek wuduk ikut step pn da pndai..solat je yg xpndai lg..:p..baru pandai bace al fatihah n surah al-ikhlas skit2..ok la 2 kn..tp kalu ikutkn bdk2 mmg akan ikut ape yg parent buat..cume mungkin kecik lg x faham konsep kewujudan Allah..ni la yg aku nk ajar..aku xnk die wat sekadar ikutan,tp faham ape yg dibuat..

Search punye search..aku dpt jwpn drp seorang causelor ni..Mina Younes..aku summarised kn la ape yg aku paham..

Kt ingat kembali hadith Nabi Muhammad SAW;

"Setiap yg baru lahir mempunyai naluri yg betul,ibu bapanya mmbuat dia Yahudi,Nasrani atau penyembah api"

Perkmbgn kanak2 dipengaruhi oleh org disekeliling..So adalah sgt penting utk berinteraksi dgn kanak2 dgn cara yg positif.Cthnye berckp dgn anak,bermain,menyanyi dan bercerita..

Ini antara cth yg blh kt wat:

1. Allah the creator (Pencipta)

Jk kt nak ajar anak bhw Allah yg mencipta kt dan semua org didunia ni..apb kt jumpe sesuatu yg mengagumkn..cthnye prrgi taman bunga..spontan ckplah "Mash Allah,what a beautiful flower.Why shouldnt it be beautiful?Isn't Allah creator?"Lihat lautan,matahari ..kaitkanlah dgn penciptaan Allah..ckp "Mash Allah,how Great and Merciful is Allah"

2. Blessing of Allah (Rahmat Allah)

Penting pd usia awal utk menentukan rahmat dan limpah kurnia dr Allah..ini blh dilakukan dlm konteks rutin harian..Caranya mudah, beritahulah kat anak kt,"Adakah kt dpt mendengar?Krn Allah memberkati kt dgn telinga,tanpa rahmat Allah kt tdk akan dpt mendengar,melihat,bau dan bernafas"..pastu sentiase jelaskn kat anak apa yg akan terjadi jk kt xmndapat rahmat Allah..

3. Allah and our deeds (Allah dan amalan kt)

Ia adalah sgt penting utk memupuk anak2 kt dgn smangat dan cinta kpd Allah..Kanak2 pd usia mcm nayli baru 2 thn lbh still x dpt bezakan antara yg betul dan yg salah..oleh itu,terpulang pd kt utk memypuk emosi mereka dgn cara yg berfaedah dan membantu mereka..

Slh satu cara adalah dgn mengaitkan perbuatan baik dgn izin Allah sbg cth,Allah mengasihi org yg menghormati dan patuh pd ibu bapa..terang kat anak kt..

Last skali jgn lupe berdoa smoga Allah memberkati anak2 kita dgn pemahaman yg betul,iman yg kukuh dan cinta yg sebemar dan semangat kpd Allah dan Islam..

Smoge apa yg dikongsikn memberi manfaat kpd semua..

Aku pn bknlah pandai sgt bab2 mengajar anak..aku pn sgt cetek ilmu pengetahuan..xsalah kalu kt sentiase belajar utk memperbaiki diri..spy anak2 kt tidak terikut prangai kt yg xbrape elok..moga anak kt lebih baik dr kt..mudah mudahan..

Bg yg mencari siri belajar yg seswai utk anak2..blh refer pd link Baby Qhaleefah dan ini..sgt byk manfaat utk anak2 kecil..

Sambil 2 nak iklan jap..
Ada sesiape minat ngan buku yg nayli pgg ni x?




Dlm book ni ada Glossary of the Arabic terminology

..Bismillah, Assalamualaikum, SubhanAllah, In Sha Allah, JazakAllah Khayr, Alhamdulillah, Astagfirullah, La ilaha illAllah Muhammadun Rasulullah..

Material Hard Book..
Publisher : Learning Roots,UK
RM 38..
can msg or whatsapp me at 019-7710032




JazakAllahkhair
posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment

trima kasih kerana meninggalkan jejak..=)